We geven sinds corona fors meer geld uit aan boodschappen

We geven sinds corona fors meer geld uit aan boodschappen

Vorig artikel Volgend artikel

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 66% van de Nederlandse millennials sinds de coronacrisis meer geld uitgeeft aan boodschappen. Van de vrouwen geeft zelfs 70% meer uit aan thuis eten en drinken. Ook aan wonen en elektronica wordt meer uitgegeven dan voorheen.

Waar sinds corona flink op bespaard wordt, is de horeca. Dat is misschien nog wel logisch omdat de horeca het grootste deel van de tijd gesloten is. Ook aan kleding en ontspanning wordt minder besteed. “We zitten nog altijd veel thuis”, zegt Ivar van der Wal van aanbiedingenfolders.nl. “Hierdoor besteden we minder geld aan uitjes zoals uit eten gaan of naar de bioscoop gaan. Het thuisblijven draagt er ook aan bij dat we minder nieuwe kleding kopen”.

Online winkelen het populairst

Tijdens het onderzoek is ook geanalyseerd hoe en waar millennials hun aankopen doen. Online winkelen is populair gebleken. Meer dan de helft van de 20-40 jarigen koopt meer via internet dan in winkels. Het liefst gebruiken ze voor het doen van de online aankopen een smartphone of tablet. De computer of laptop wordt minder vaak gebruikt.

Het zijn bewuste consumenten

Millennials zijn kritische en bewuste consumenten. Vrijwel allemaal vergelijken zij producten voordat ze een aankoop doen. Negen van de tien millennials doet dit vooral online. Ruim 90% vindt de prijs van groot belang bij de aanschaf van een product. Ook reviews van andere consumenten worden zeer belangrijk gevonden. Ruim 80% van de consumenten raadpleegt deze. Op de duurzaamheid van een product wordt vooral gelet door oudere en vrouwelijke millennials (59%). Vaders van gezinnen met oudere kinderen zijn degenen die zich het meest laten leiden door merken (71%).

N.B. Onderzoek werd gedaan door Aanbiedingenfolders.nl onder ruim 1000 Nederlandse millennials, uitgevoerd door PanelWizard.

Floyd Aanen

Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor...