Wat is Asaii en waarom heeft Apple het gekocht?

Wat is Asaii en waarom heeft Apple het gekocht?

Muziek-analyse dienst moet Apple Music beter gaan maken

Vorig artikel Volgend artikel

"Apple koopt Asaii voor net geen 100 miljoen dollar" heb je misschien wel al zien langskomen. Nou is Apple niet te beroerd om af en toe een bedrijf te kopen, want geld zat, maar een bedrijf dat 'music analysis' doet om nieuwe en opkomende artiesten te vinden is een overname die wat meer aandacht verdient. Apple Music doet het steeds beter, zeker in de VS, maar dat ligt vooral aan een grote bibliotheek aan grote sterren, hopelijk af en toe exclusief voor de dienst. Wat moet je met opkomende artiesten?

Blijkbaar toch heel wat, want concurrent Spotify heeft recent ook aangekondigd dat artiesten zonder platendeal hun muziek zelf kunnen uploaden naar de muziekdienst, zodat iedereen er in principe naar kan luisteren. Het idee is om de volgende Justin Bieber te vinden die in een vroeg stadium opgepikt kan worden door de muziekdienst (in dit geval Apple) zelf door ze te promoten of zelfs deals aan te bieden. Nadat Asaii in september al aankondigde dat het per 14 oktober zou gaan ophouden werd er al gezegd dat Apple een goede kandidaat zou zijn voor een overname en nu is het dus zover.

asaii-dashboard

Hoe werkt het precies?

Welke vorm Asaii binnen Apple gaat krijgen weten we natuurlijk niet, maar toen de dienst nog bestond was het een soort dashboard waarin data van zowel muziekdiensten als social media wordt gekoppeld. Volgens de dienst zelf kun je zo vrij makkelijk exploderende artiesten in een heel vroeg stadium (zelfs een jaar voordat de doorbraak zou komen) vinden.

Het zou kunnen dat het hebben van (nog) onbekende artiesten op termijn een pluspunt voor muziekdiensten gaat zijn, aangezien veruit de meeste acts op alle platformen te vinden zijn. Als je dan de nieuwe 'hot artist' hebt terwijl de rest die niet heeft kan dat het verschil maken. Het levert wel een schifting op in het muzieklandschap, want op deze manier zijn de platenmaatschappijen (als dit gaat werken) bijna buitenspel gezet en is er nóg een aspect van ons entertainment dat in handen is van wereldwijde conglomeraten die nauwelijks concurrentie hoeven te dulden. Maar goed.

Asaii heeft blijkbaar ook een goed aanbevelings-algoritme. Denk aan Discover Weekly of de Daily Mix bij Spotiy. Dat zou Apple kunnen gebruiken om de aanbevelingen in Apple Music beter te maken dan ze nu al zijn. Apple is druk bezig met muziek, want ze kochten vorige maand ook al Shazam. Wat het master plan is voor Apple Music moeten we nog maar zien, maar er wordt in elk geval hard aan de weg getimmerd om Spotify niet met de wereldwijde dominantie weg te laten lopen.

[Afbeeldingen © Asaii]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies