Online24.09.2020

Verkoop Nike webshop door het dak, online wordt het nieuwe normaal


Het is zo’n onderwerp waar je zomaar overheen zou kunnen lezen of je schouders voor op zou ophalen. Allemaal al bekend, Bol.com doet dubbele cijfers, Coolblue gaat als een speer en die Bezos van Amazon cashed miljarden extra. Covid-19 zorgt voor bizarre cijfers en webshops gaan door het dak. Maar ook de grootgrutters AH en Picnic (alleen online) pieken al maanden als het gaat om digitale bestellingen en omzet.

De grote vraag is of dit structureel is. Het antwoord weten we allemaal maar het hardop zeggen is wat anders. Het Amerikaanse sportmerk Nike is er echter helder in. Het sportmerk twijfelt ook niet, online verkoop wordt het nieuwe normaal. Cijfers laten zien dat over het laatste kwartaal de omzet online is gestegen met 82 procent. En die compenseert ruimschoots de teruglopende verkoop via winkels. Maar wat voor Nike geldt zal ook gelden voor Adidas en al die andere merken.

Nike gaf in juni nog aan dat het sterk te lijden had onder de coronacrisis. Het sportmerk realiseerde in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 6,3 miljard dollar, wat overeenkwam met een daling van 38 procent op jaarbasis. De sterke toename van de online verkopen steeg echter met 75 procent.

Online verkoop is de nieuwe norm

Nike lijkt zijn keuzes al te hebben gemaakt want de digitale verkoop steeg opnieuw met 82 procent. CEO John Donahoe ziet het als een permanente trend. ‘We weten dat digitaal de nieuwe norm is. De consument is digitaal geaard en dat zal niet snel verdwijnen’. Dat zijn woorden die er niet om liegen.

Voor Nike is het overigens niet nieuw. Het sportmerk zet al langer in op online verkoop aan hun klanten. Nike schroefde het aantal winkels en fysieke verkooppunten in het verleden fors terug en concentreert zich op de verkoop via online met behulp van gepersonaliseerde email-marketing campagnes. Nieuwe collecties zijn online al lang te bestellen voordat deze in de winkel komt te liggen. Als het grootste sportmerk ter wereld de verkoop van hun producten online benoemt als het nieuwe normaal is de toon gezet. Iets met Just do it waarschijnlijk.

Header (c) Nike Webshop

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over E-Commerce

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin