Picnic bouwt gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht

Picnic bouwt gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht

En haalt flinke investering op

Vorig artikel Volgend artikel

Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald om in Utrecht een hypermodern gerobotiseerd distributiecentrum te bouwen en de groei te versnellen. Alle bestaande aandeelhouders doen mee en ABN AMRO verstrekt een lening. Sinds het bedrijf uit Amersfoort van start ging in 2015 is het razendsnel gegroeid in Nederland en Duitsland. Inmiddels bezorgt het bedrijf boodschappen vanuit zeven distributiecentra, in meer dan 100 plaatsen.

Duizend nieuwe banen

De financiering gebruikt de online supermarkt om de meest duurzame infrastructuur voor thuisbezorgen uit te bouwen en de beste mensen uit de tech-industrie aan te nemen. Volgens het bedrijf levert de groeistrategie duizend banen op.

Het nieuwe distributiecentrum heeft 42.000 vierkante meter vloeroppervlak en zal aan ruim 150.000 gezinnen per week de meest verse boodschappen leveren, zonder voedsel te verspillen. Er is ruimte om meer dan 200.000 kratten op te slaan, die verdeeld zijn over drie temperatuurzones. Doordat Picnic slimme technologie inzet, kunnen medewerkers efficiënt en ergonomisch werken. Het nieuwe distributiecentrum zal in zijn soort een van de grootste ter wereld zijn en bevat honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines, die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld.

Voedselverspilling

Het distributiecentrum, die ook gebruikt maakt van eigen software gebaseerd op kunstmatige intelligentie, zal voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen en het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk verminderen. Met dit initiatief wil Picnic bijdragen aan de verduurzaming van onze voedselketen. Het is belangrijk dat supermarkten deze stappen nemen, want Nederlanders, maar ook supermarkten verspillen ieder jaar vele kilo's voedsel. Daarnaast gebruiken voedingsproducten vaak veel wegwerpplastic.

Het succes van Picnic

Voordat Picnic in 2015 lanceerde, werkte het drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klanten kiezen welke rit het beste uitkomt en weet door de Picnic boodschappenradar precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze vorm van distributie zo laag zijn, is de bezorging gratis en weet het bedrijf ook in prijs te concurreren met andere supermarkten. 2019 zal voor Picnic een recordjaar worden, met 300.000 nieuwe klanten in Nederland en Duitsland. Eerder dit jaar werd het bedrijf nog uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland.

Amy Swinkels

Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies