Online02.12.2019

Veel klachten over online aankopen


Zit je nog steeds te wachten tot je pakketje wordt bezorgd? Je bent niet de enige, want klagen over online bestellingen doen we massaal. De helft van de Nederlanders die in 2019 online winkelt heeft klachten, waarvan te late levering de meest genoemde is. Dit blijkt uit cijfers van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019’ van het CBS. Jaarlijks beantwoorden 5600 mensen van 12 jaar of ouder vragen over dit onderwerp.

<em>Bron: CBS<\/em>
Bron: CBS

Meer online aankopen

We kopen in Nederland steeds vaker en meer online. In 2019 gaf 79 procent van de 12-plussers, omgerekend zo’n 11,8 miljoen mensen, aan dat ze iets online hebben gekocht. In 2015 lag dat aantal nog op 70 procent. Maar al die bestellingen verwerken blijkt problemen te geven met de levering. We weten dat er over bezorgdiensten massaal wordt geklaagd en 34 procent van de ondervraagden had hierover dan ook een klacht.

Technische problemen en het ontvangen van verkeerde of beschadigde producten komt ook regelmatig voor. Over digitale koopfraude wordt niet veel meer geklaagd dan in 2015. Fraude bij webwinkels komt regelmatig voor.

11 procent heeft nog nooit iets online gekocht

Van de 11,8 miljoen online shoppers in ons land in 2019 hebben 9,5 miljoen in de laatste 3 maanden aankopen gedaan. Toch zijn er nog steeds Nederlanders die nooit een webshop bezoeken, 11 procent heeft nog nooit iets online gekocht. Dat aantal neemt wel af, in 2015 was dit nog 15 procent.

<em>Bron: CBS<\/em>
Bron: CBS

Mannen koper vaker online

Mannen doen vaker online aankopen dan vrouwen en geven gemiddeld meer uit. 10 procent van de mannen uit het onderzoek vertelde meer dan 10 keer iets online te hebben gekocht in de afgelopen 3 maanden, 8 procent van de vrouwen deed dit. Ook had 15 procent van de mannen en 9 procent van de vrouwen in die periode in totaal 500 euro of nog meer uitgegeven.

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat onze aankoopfrequentie is toegenomen. 23 procent van de Nederlanders kocht in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek 3, 4 of 5 keer iets online. In 2015 gold dat nog voor 20 procent. Het bedrag dat op internet werd besteed lag het vaakst tussen 100 en 500 euro, 26 procent van de Nederlanders deed aankopen in die prijsklasse.

Wat kopen we online?

We bestellen online regelmatig eten, boeken vliegtickets en bestellen kaartjes voor evenementen. Maar het vaakst kochten online shoppers kleding of sportartikelen online (55 procent). Onze boodschappen laten we steeds vaker thuisbezorgen, want de grootste groei is onder andere te zien in de categorieën levensmiddelen. De verkoop van films of muziek en kaartjes voor evenementen steeg het minst hard.

<em>Bron: CBS<\/em>
Bron: CBS

Producten in het echt zien

Soms gaan we natuurlijk nog steeds graag naar een winkel. Vooral als we spullen in het echt willen zien. Ongeveer 2,2 miljoen Nederlanders gaf aan in het jaar voorafgaand aan het onderzoek helemaal geen online aankopen te hebben gedaan. Vooral omdat zij de producten eerst in het echt willen zien voordat ze een aankoop doen. Bijna een derde is daarnaast bezorgd over de veiligheid en privacy bij online aankopen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop