Online02.12.2017

Sinterklaas geeft dit jaar € 358 miljoen online uit


Ook dit jaar heeft Sinterklaas de weg weer gevonden naar de Nederlandse webwinkels. In de 5 weken voorafgaand aan pakjesavond besteedt de goedheiligman € 358 miljoen online. Hiermee zorgt hij in deze periode voor een gemiddelde weekomzet die 31% hoger ligt dan in een reguliere week in 2017.

De nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor (tot en met september) laten zien dat Nederlandse consumenten in een reguliere week in 2017 € 231,0 miljoen online uitgeven aan producten. Tussen 1 november en 5 december ligt de gemiddelde weekomzet mede dankzij Sinterklaas 31% hoger, op € 302,6 miljoen. De bestedingen van Sinterklaas bedragen daarmee € 358,1 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar.

Online bestedingen rond Sinterklaas : € 1,51 miljard

Als we de reguliere omzet en de extra bestedingen aan sinterklaasproducten bij elkaar optellen, komen we in de 5 weken voorafgaand aan het sinterklaasfeest tot een totale online omzet van € 1,51 miljard. Een groei van 19% ten opzichte van vorig jaar.

Koopevents stimuleren feestdagenomzet

De trend dat Nederlandse consumenten steeds eerder hun feestdagenaankopen doen, zet zich ook dit jaar voort. Belangrijk daarin zijn de relatief ‘nieuwe koopevents’ die vanaf half november de aankopen voor de feestdagen stimuleren. Steeds meer (web)winkels spelen in op Black Friday en Cyber Monday eind november. Nieuw dit jaar was het uit China overgewaaide Singles Day op 11 november.

Populaire online Sinterklaascadeaus

Ook dit jaar waren er weer verschillende cadeaus die veelvuldig op de verschillende verlanglijstjes terugkwamen. Hieronder vind je een overzicht van de populairste cadeaus:

Kinderspeelgoed/games:

  • Schleich-diertjes
  • FIFA 18
  • NERF-speelgoed
  • Beanie Boo’s

Gezelschapsspellen:

  • Penoza: het misdaadspel
  • Ticket to Ride
  • Monopoly Junior

Muziek:

  • Marco Borsato – Thuis (Deluxe)
  • Ed Sheeran – ÷ “Divide” (Deluxe)
  • Nick & Simon – Aangenaam (Deluxe)

Boeken:

  • Dan Brown – Oorsprong
  • Astrid Holleeder – Dagboek van een getuige
  • Jamie OIiver – 5 Ingrediënten

Films/series:

  • Harry Potter – Complete 8-film Collection
  • De Club van Sinterklaas – De Filmcollectie
  • Buurman & Buurman – Deel 1 t/m 8
  • Paw Patrol – 1 t/m 3 Box: Woeftastische Collectie

Parfum:

  • Gabrielle Chanel (dames)
  • Ariana Grande Moonlight (dames)
  • DIOR Sauvage (heren)
  • Paco Rabanne 1 Million (heren)

Verder lezen over Consument

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Verder lezen over Online Shop

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China