Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Lang verhaal kort: Black Friday in Nederland stelt niks voor. Sorry, online retailers, maar als we het hier voor moeten doen, laat Black Friday dan maar in Amerika, waar ‘ie hoort. Ik schreef vorig jaar al dat Black Friday in Nederland bestaat uit een hoop poeha met nauwelijks serieuze kortingen en dat is in 2017 niet anders.
Sowieso heeft verkopend Nederland besloten dat Black Friday een hele week duurt, want de kortingen (hoe miniem ook) stromen al de hele week binnen. Iedereen heeft deals, maar die zijn wel grotendeels voor dezelfde producten en de kortingen komen zo goed als nooit boven de tien tot 15 procent uit. De kortingsdag mag dan (vooral bij Millennials) aan bekendheid winnen, dat is niet zo veel waard als de kortingen niet navenant zijn.
Zo kan ik ook korting geven
Voeg daaraan toe dat er in sommige gevallen ook nog steeds gejokt wordt over de mate van korting, bijvoorbeeld door de adviesprijs ineens hoger te zetten of door gewoon korting te geven op die adviesprijs terwijl een product al een tijdje door niemand meer voor die prijs wordt verkocht. Ook een leuke truc: een product dat toch al een prijsverlaging ging krijgen (want betere versie is uit) dat vandaag laten doen, zodat iedereen kan ‘stunten’ met de verlaagde prijs die er volgende week ook nog is.
Zo zijn er nog wel meer dingen die door (online) retailers gedaan worden die het hele idee van superkortingen op Black Friday onderuit halen: je kunt wel een Galaxy S8 met korting krijgen, maar de korting is ongeveer tien procent en geldt eigenlijk alleen voor het blauwe model, waar toevallig nog wat veel voorraad van aanwezig is.
Tijden veranderen
Nou is dat allemaal niet heel erg: ook winkels moeten overleven en de marges zijn al niet zo spannend op veel van de producten die mensen echt willen hebben. Het holt alleen wel het hele idee van Black Friday uit en net zoals er inmiddels ook in de VS niet veel manie in de winkels meer is omdat iedereen toch online bestelt geldt dat in Nederland dubbel.
Het idee van Black Friday was altijd het oude en effectieve retail-trucje: lok ze met de kortingen, verdien aan de bijverkoop. Online bestaat dat sowieso niet meer, dus hoge kortingen kosten een retailer alleen maar geld. Die dingen veranderen, dat is prima, maar doe dan ook niet net of het allemaal veel voorstelt. Singles Day is tot nu toe nou ook geen reuze succes, dus waarom iedereen maar blijft trekken aan het dode paard dat Black Friday heet wordt elk jaar een groter raadsel.
Als je toch al van plan was om iets te kopen is vandaag (of dit weekend) een prima moment om te kijken of je niet nog een kleine korting kunt krijgen, maar als je hoopt dikke deals te scoren zul je – net als voorgaande jaren – bedrogen uitkomen.
[Afbeeldingen © kentoh – Adobe Stock]
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Online Shop
Cybercrime25.11.2024
Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Verder lezen over Retail
Gadgets29.11.2024
Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023