Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Lang verhaal kort: Black Friday in Nederland stelt niks voor. Sorry, online retailers, maar als we het hier voor moeten doen, laat Black Friday dan maar in Amerika, waar ‘ie hoort. Ik schreef vorig jaar al dat Black Friday in Nederland bestaat uit een hoop poeha met nauwelijks serieuze kortingen en dat is in 2017 niet anders.
Sowieso heeft verkopend Nederland besloten dat Black Friday een hele week duurt, want de kortingen (hoe miniem ook) stromen al de hele week binnen. Iedereen heeft deals, maar die zijn wel grotendeels voor dezelfde producten en de kortingen komen zo goed als nooit boven de tien tot 15 procent uit. De kortingsdag mag dan (vooral bij Millennials) aan bekendheid winnen, dat is niet zo veel waard als de kortingen niet navenant zijn.
Zo kan ik ook korting geven
Voeg daaraan toe dat er in sommige gevallen ook nog steeds gejokt wordt over de mate van korting, bijvoorbeeld door de adviesprijs ineens hoger te zetten of door gewoon korting te geven op die adviesprijs terwijl een product al een tijdje door niemand meer voor die prijs wordt verkocht. Ook een leuke truc: een product dat toch al een prijsverlaging ging krijgen (want betere versie is uit) dat vandaag laten doen, zodat iedereen kan ‘stunten’ met de verlaagde prijs die er volgende week ook nog is.
Zo zijn er nog wel meer dingen die door (online) retailers gedaan worden die het hele idee van superkortingen op Black Friday onderuit halen: je kunt wel een Galaxy S8 met korting krijgen, maar de korting is ongeveer tien procent en geldt eigenlijk alleen voor het blauwe model, waar toevallig nog wat veel voorraad van aanwezig is.
Tijden veranderen
Nou is dat allemaal niet heel erg: ook winkels moeten overleven en de marges zijn al niet zo spannend op veel van de producten die mensen echt willen hebben. Het holt alleen wel het hele idee van Black Friday uit en net zoals er inmiddels ook in de VS niet veel manie in de winkels meer is omdat iedereen toch online bestelt geldt dat in Nederland dubbel.
Het idee van Black Friday was altijd het oude en effectieve retail-trucje: lok ze met de kortingen, verdien aan de bijverkoop. Online bestaat dat sowieso niet meer, dus hoge kortingen kosten een retailer alleen maar geld. Die dingen veranderen, dat is prima, maar doe dan ook niet net of het allemaal veel voorstelt. Singles Day is tot nu toe nou ook geen reuze succes, dus waarom iedereen maar blijft trekken aan het dode paard dat Black Friday heet wordt elk jaar een groter raadsel.
Als je toch al van plan was om iets te kopen is vandaag (of dit weekend) een prima moment om te kijken of je niet nog een kleine korting kunt krijgen, maar als je hoopt dikke deals te scoren zul je – net als voorgaande jaren – bedrogen uitkomen.
[Afbeeldingen © kentoh – Adobe Stock]
Verder lezen over Nederland
Events06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Verder lezen over Online Shop
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023