​Singles Day 2018, wat kunnen we verwachten?

​Singles Day 2018, wat kunnen we verwachten?

Vorig artikel Volgend artikel

Het vierde en laatste kwartaal van 2018 dient zich aan, de periode waar winkelend Nederland jaarlijks reikhalzend naar uitkijkt. Niet alleen voor (online) koopjesjagers is dit het moment van het jaar, ook bij retailers staat deze periode dikgedrukt in de agenda. Vorig jaar nog bedroeg de totale online winkelomzet 22,5 miljard euro, waarvan ruim 30% uit het laatste kwartaal kwam (Thuiswinkel.org). Een groot aandeel hieruit is toe te schrijven aan Cyber Weekend, maar de komende jaren zal Singles Day een steeds groter aandeel in gaan nemen.

‘Vrijgezellendag’, wat is dat?

Singles Day is door vier Chinese studenten in het leven geroepen, en is van oorsprong een echte feestdag. De sleur van het alleen zijn begon de jongens zo te vervelen, dat ze besloten het vrijgezelle leven juist te vieren. Dat dit idee toevallig bedacht werd op elf november kwam goed uit, want de enen uit datum (11-11) staan symbool voor ‘eenzaamheid’. Hiermee was Singles Day als festival geboren.

Alibaba oprichter Jack Ma voelde echter dat hier commercieel iets uit te halen viel, en besloot flinke kortingen te geven op deze dag. Met succes, want Singles Day groeide uit tot een jaarlijks terugkerend koopfestijn, met 2017 als absoluut hoogtepunt. In slechts één dag werd er ruim 25 miljard euro omgezet, waarvan het eerste miljard al binnen één minuut verdiend was. Daarmee was ook Singles Day als kortingsdag geboren, en kunnen webshops deze dag eigenlijk niet meer links laten liggen.

Singles Day rage in Nederland

Ondanks de immense populariteit in China, heeft nog lang niet elke winkelier in Nederland deze dag omarmd. Retailers zullen zich moeten afvragen of er ruimte is voor nog een dag met korting, naast de korting die zij tijdens bijvoorbeeld Black Friday en Sinterklaas al geven. Daarbij valt Singles Day altijd aan het begin van november, ruim voordat consumenten hun salaris hebben gehad.

Toch zien we dat ook in Nederland Singles Day langzaam zijn sporen begint te verdienen. Websites zoals Singlesday-online.nl maken alle deals inzichtelijk, en verschillende grote webwinkels haken hier al op in. Zo hadden Coolblue en Bol.com vorig jaar een officiële Singles Day campagne, en gaven ook Mediamarkt en BCC mooie kortingen weg. Juist omdat Singles Day bij dergelijke webshops al op de kalender staat, maakt dat deze dag ontzettend veel potentie heeft. Kleinere retailers willen immers niet achterblijven, bang voor the fear of missing out. Zij zullen een manier moeten zoeken om ook deze kortingsdag op te nemen in hun agenda, in de toch al hectische laatste maanden van het jaar.

Ook voor online shoppers is het ontzettend verleidelijk om Singles Day te omarmen, maar waarom eigenlijk? Een voor de hand liggende reden is omdat zij een extra moment krijgen om gewenste producten tegen een mooie prijs aan te schaffen. Nog belangrijker is misschien wel dat er andere kortingen op andere producten worden gegeven tijdens Singles Day dan tijdens Cyber Weekend. Webshops die aan beiden meedoen, bepalen namelijk zelf welke productgroepen voor hoeveel korting aangeboden worden, en op welk moment. Daarom is het des te belangrijker voor koopjesjagers om beide dagen in de gaten te houden, zodat zij precies die deal kunt scoren waar ze naar op zoek zijn.

Singles Day staat dus weliswaar in Nederland nog in de kinderschoenen, maar we hebben gezien hoe snel Black Friday de portemonnees van de consument heeft veroverd. De verwachting is dan ook dat Singles Day de komende jaren een grote bijdrage zal hebben in de stijgende online bestedingen.

[Afbeelding © Maridav - Adobe Stock]

Meer content

Mattie van Steensel

Mattie is in het dagelijks leven SEO-specialist, en sinds kort ook mede-eigenaar van M&M Media. Ze houdt zich vooral bezig met website optimalisaties,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies