​Podcast: War Child laat je het ongehoorde verhaal van oorlogskinderen ervaren

​Podcast: War Child laat je het ongehoorde verhaal van oorlogskinderen ervaren

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag, vrijdag 21 september, is het de Internationale dag van de Vrede. Daarom lanceert War Child in samenwerking met Spotify en Damien Rice een unieke podcast: De Warcast. Een korte 3d-audiodocumentaire, bedacht en ontwikkeld door Being There, waarin je het verhaal van de 8-jarige Jasmine uit Aleppo, Syrië ervaart.

3d-geluidstechniek

Dankzij de 3d-geluidstechniek beleeft de luisteraar op een hele ruimtelijke en op-de-huid manier wat Jasmine heeft moeten doorstaan in haar vlucht naar vrede.

"De techniek om geluid ruimtelijk te maken bestaat al wel even, maar door de opkomst van de podcast en het alomtegenwoordige gebruik van koptelefoons is het ineens weer hele waardevolle techniek," aldus Kees Kroot van Soundcircus, verantwoordelijk voor de audioproductie van de Warcast.

357 miljoen kinderen

Het verhaal van Jasmine, verteld door Syrische vluchtelingen van The Buddy Film Project, staat symbool voor 357 miljoen kinderen die op dit moment opgroeien in conflictgebieden. De Warcast is speciaal bedacht en ontwikkeld om al deze kinderen op de Internationale dag van de Vrede een stem te geven en zo aandacht te vragen voor de noodzaak en het werk van War Child. Er is bewust gekozen voor de vorm van een podcast omdat het gebrek aan beeld dwingt om écht naar deze kinderen te luisteren.

Just Listen!

Michiel Veenstra, ambassadeur van de campagne: "Het is ongehoord wat oorlog met kinderen doet. Daarom vragen wij iedereen om de Warcast te beluisteren. De geluidseffecten en het verhaal zijn zo indringend dat het je meteen bij de keel grijpt en eigenlijk niet meer loslaat."

De Ierse singer-songwriter Damien Rice heeft speciaal voor de podcast drie nummers opgenomen in 3d-audio. Spotify heeft het initiatief ook omarmt en biedt de Warcast een podium binnen haar podcast omgeving en helpt actief mee met de campagne oproep: Just Listen.

Heb je geen Spotify? Dan hoor je de campagne ook hier terug.

warcast

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies