Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Internet is voor de Chinese consument het belangrijkste retailkanaal geworden. Zo blijkt uit onderzoek van consulent PwC bij meer dan negentienduizend consumenten in negentien landen. De onderzoekers zeggen dat zoekmachines, websites van merken en sociale media voor vele Chinese shoppers het startpunt vormen van het aankoopproces.
Er wordt aan toegevoegd dat de online interactie van de consument met de retailers in China ook veel breder gaat dan in de rest van de wereld. De Chinese shopper toont bovendien ook de grootste interesse voor het digitale aanbod op de winkelvloer.
Vastgesteld werd dat 85% van de Chinese consumenten een digitaal kanaal kiezen als eerste stap in het onderzoek naar een nieuw product. Bovendien zegt 58% van de Chinese respondenten dat aan een aankoop een online onderzoek vooraf was gegaan, tegenover een wereldwijd gemiddelde van 47%.
Showrooming / Webrooming
Ook showrooming is volgens de onderzoekers in China veel verder doorgedrongen dan in de rest van de wereld. In China bleek immers 86% van de consumenten bewust een product in de winkel onderzocht te hebben vooraleer online tot een aankoop over te gaan. Wereldwijd wordt bij showrooming een score van 68% geregistreerd. Prijsvoordelen vormen de belangrijkste motivatie voor showrooming.
Webrooming, het omgekeerde fenomeen, is in de rest van de wereld daarentegen populairder dan in China. Wereldwijd blijkt immers 70% van de consumenten producten online te hebben onderzocht vooraleer in de winkel een aankoop te verrichten. In China haalt webrooming een score van 64%.
Digitaal betaalplatform
Verder kwamen de onderzoekers ook tot de vaststelling dat 23% van de Chinese consumenten zijn mobiele telefoon op de winkelvloer als betaalplatform wil kunnen gebruiken, tegenover een gemiddelde van 15% in de rest van de wereld. Ook verwijst 17% van de Chinese shoppers naar applicaties als betaalmiddel, tegenover een wereldwijd gemiddelde van 11%.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over Digital
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Online23.02.2023