Online05.12.2019

​Meer weten zonder privacy te schaden!


Overdreven of niet: de Amerikaanse journalistiek dook na de verkiezing van Trump als een stel bloedhonden op het verhaal van het Britse bedrijf “Cambridge Analytica”, dat door schimmige verkoop van persoonlijke data aan het Trump-kamp tot aanstichter van zijn verkiezingzege werd gebombardeerd. Ineens was persoonlijke data analyse geen geinig instrument meer om tandpasta, grasmaaiers of seksspeeltjes mee te slijten, maar een levensgevaarlijk fenomeen waarmee de koers van het machtigste land ter wereld ingrijpend kon worden verlegd. Auwww!

De vrijzinnigen en liberalen over de hele wereld, die al eerder op ieders kwetsbare privacy hadden gewezen, trokken vanwege de ‘schokkende winst’ van Trump nog maar eens hard aan de bel. Wat werd er achter de rug van de burger allemaal van ons verzameld? Door wie? En waarom? En wat gebeurde er met die data? In het ergste geval hielp je er een president mee in het zadel die een schande was voor de wereld, zo luidde de teneur.

Privacywetgeving

In de nasleep van de Trump-zege kwam er internationaal niet alleen strengere privacywetgeving (zoals hier AVG) , maar ontstond er ook een markt voor technologie die ervoor zorgt dat je persoonlijke data minder makkelijk te stelen zijn. Grote social mediaplatforms (zoals Facebook, Instagram, LinkedIn) werden daarbij onder druk gezet die technologie te gaan inzetten om zo hun gebruikers te beschermen.

Tot zover niets dan goeds. We zijn wakker geschud uit onze naïviteit, en daar is niks tegen.

Alleen nu komt de grote ‘maar’. En die houdt in dat bedrijven, beleidsmakers en PR-bureaus, ondanks de betere bescherming van onze persoonlijke gegevens, geen zin hebben de voordelen van Big Data zomaar op te geven. Zij willen nog steeds kunnen monitoren en voorspellen wat hun klanten en hun burgers precies vinden. En daarop inspelen. De vraag is alleen: hoe gaan ze dat doen nu de bepalende social media platforms geen open huis meer houden? Zich langzaam gaan sluiten als een oester? Het antwoord luidt…

Media Intelligence, ofwel: het intelligent interpreteren en groeperen van relevante, digitale publicaties.

Stiekem meelezen & meekijken

Nu het stiekem ‘meelezen’ en ‘meekijken’ met de individuele burger wereldwijd taboe is verklaard, opent zich een heel nieuw front: hoe kun je met gebruik van openbare bronnen (nieuwsberichten, wetenschappelijke analyses, showbizzroddel) misschien wel beter ‘de stemming in het land’ peilen dan met al die persoonlijke, maar ook vaak verwarrende data?Door op NLP gebaseerde programma’s te gebruiken – die content kunnen ‘lezen’ en inhoudelijk ‘categoriseren’ – wordt het niet alleen mogelijk te meten welk type blogs of nieuwsberichten er over een bepaald item, in alle talen, online verschijnen, maar ook hoeveel en welke mensen bepaalde content tot zich nemen. Met die twee elementen (wat wordt er over relevante onderwerpen gepubliceerd? en hoeveel ‘scoort’ het?) had je in 2016 kunnen voorspellen wat op dat moment bijna niemand zag: dat Trump zou winnen.

Omdat je geen individuele data meer gebruikt, maar publieke data, die door iedereen online is te raadplegen, heb je geen last meer van privacywetgeving. En krijg je heel nauwkeurig inzicht in hoe er gedacht wordt over bepaalde onderwerpen, zoals bedrijven, personen, situaties, emoties en gemoedstoestanden.

Gratis data is niet meer

Conclusie? Het tijdperk van klassieke social media monitoring en het gebruik van “gratis data” is voorbij. De analyse van niet-privacygevoelige data heeft de toekomst. Media Intelligence in combinatie met Natural Language Processing is hét alternatief.

Voorlopers in deze technologie zijn OpenCalais van Reuters, en BuzzCovery van ByeleX. De laatste is zelfs al beschikbaar voor het grote publiek via Weesnietdom.com , zodat iedereen die dat wil, op allerlei onderwerpen het nieuws kan filteren en groeperen op gebieden die belangrijk zijn voor de gebruiker.

Herman Vissia

Dr. Herman Vissia is DGA van het software ontwikkelbedrijf Byelex en doet al jaren onderzoek naar geautomatiseerde beslissingsondersteunings-systemen en kunstmatige intelligentie in nauwe samenwerking met de Staatsuniversiteit in Minsk. Verder staat hij bekend als een gepassioneerd spreker die thuis is op grote internationale conferenties en hij publiceert regelmatig wetenschappelijke artikelen over onderwerpen die gelieerd zijn aan Big Data.

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024