Online09.01.2019

Instagram steeds vaker gebruikt voor het ontdekken van nieuwe kunst


Kunstverzamelaars slaan steeds vaker hun slag online en gebruiken vooral social media daarbij als inspiratieplatform. Zo’n 4 op de 10 kunstkopers kocht het afgelopen jaar één of meerdere objecten online. Omzetcijfers bevestigen de populariteit van de online kunstmarkt; wereldwijd steeg deze namelijk in één jaar met 12% en kwam daarmee op een totaal van 3,7 miljard euro. Hierbij gaat het niet alleen om kunst, maar ook om juwelen, sieraden, wijn, antiek en andere verzamelobjecten.

Groei online kunstmarkt

Verzekeraar Hiscox heeft wereldwijd onderzoek gedaan onder ruim 800 kunstkopers en 130 kunstgaleries en onderzocht wat vorig jaar de actuele trends en ontwikkelingen op gebied van kunsthandel waren.

Naar verwachting blijft de groei van de online kunstmarkt in ieder geval toenemen. Zo geeft 9 op de 10 online kunstkopers aan hetzelfde aantal of meer online aankopen te doen de komende 12 maanden. “De groeiende groep online kopers bestaat niet alleen uit verzamelaars van waardevolle, klassieke schilderijen. Er is een grote groep die in Nederland bijvoorbeeld goede wijnen, modeltreinen, postzegels of design verzamelt. Dan zijn de individuele objecten misschien niet altijd heel kostbaar, maar de gehele verzameling kan van grote waarde zijn. Zowel financieel als emotioneel,” aldus Jan Willem van Es, marketing manager bij Hiscox.

Ook de kunstkopers met een jaarlijks budget van minimaal 85.000 euro, zoeken steeds vaker online inspiratie voor nieuwe aankopen. Ruim een derde bezoekt kunst- en collectiewebsites meerdere keren per week. Kunstgalerieën verklaren dat afgelopen jaar 29% van hun verkoop online plaatsvond: een stijging van 21% ten opzichte van 2016.

Instagram populairste platform

Van de respondenten geeft 72% aan Instagram te gebruiken om nieuw werk te ontdekken. “Steeds meer verzamelaars bekennen dat social media hen beïnvloedt in het aankoopproces. Dit maakt Instagram een invloedrijk kanaal voor makers en verkopers om in contact te komen met hun doelgroep en hun objecten te verkopen,” zo stelt van Es. Kunstgalerieën spelen hier dan ook op in: 9 op de 10 maakt actief gebruik van social media. Ook hier spant Instagram de kroon met 62%.

Prijs en kwaliteit

Meer dan de helft (59%) van de online kunstplatforms stelt dat het winnen van vertrouwen van de consument de grootste uitdaging is. De reden hiervan is onduidelijkheid over de totstandkoming van de verkoopprijzen. ‘

Wil je online succesvol iets verkopen, dan is transparantie over de prijs een belangrijke factor. Dit telt bij kunst namelijk zwaar mee. Een andere belangrijke factor is de staat en kwaliteit van het object. Van de respondenten die geen kunst online hebben gekocht, gaf driekwart aan dat dit was omdat ze niet de mogelijkheid hebben het kunstwerk fysiek te inspecteren. Dat is natuurlijk een algemeen nadeel van online verkoop, al wordt deze drempel wel steeds wat minder.

Authenticiteitscertificaat

Van Es heeft wel een idee hoe het vertrouwen verbeterd kan worden: “Verkopers kunnen de mogelijke zorgen van kopers wegnemen, door transparant te zijn over de totstandkoming van de verkoopprijs en meer achtergrondinformatie over het kunstwerk en de maker te bieden. Een taxatierapport door een onafhankelijke partij kan hierbij helpen.” Zo zegt 8 op de 10 kopers dat een authenticiteitscertificaat hen meer vertrouwen geeft in online aankopen.

Meer weten? Hier lees je het hele onderzoek (PDF).

...

Verder lezen over Instagram

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Deze week hebben we enorm uiteenlopende virals gezien, waarvan Strava Art waarschijnlijk een van de prominentere virals was.

Social Media24.11.2024

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor