Online16.02.2017

​In 5 stappen naar een oplichterij-vrij jaar


Kan jij met zekerheid zeggen dat alle producten die je online aangeschaft ‘echt’ zijn? Dat je niet bent opgelicht met te dure namaak producten? Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten is wel eens de dupe geweest van de aankoop van namaakproducten. Hierdoor nemen de zorgen over de veiligheid van online shoppen toe. Maar liefst 80 procent van de Nederlanders maakt zich druk om de risico’s. Maar waarom doen we er dan zo weinig aan?

Wat kunnen consumenten en retailers in 2017 tijdens het online-shoppen verwachten? Nu de online omzetten groeien en meer consumenten hun smartphone gebruiken om op internet te winkelen, zullen webshopeigenaren manieren moeten vinden om zich van de concurrentie te onderscheiden. Maar juist nu het internet en mobiele apparaten uitgroeien tot populaire winkelkanalen en retailers toegang krijgen tot een wereldwijde markt, nemen de risico’s rond online shoppen vliegensvlug toe.

Namaak is populair

In een tijd waarin er steeds meer aantrekkelijke aanbiedingen op internet te vinden zijn, is het de vraag hoe consumenten er zeker van kunnen zijn dat ze ontvangen wat zij denken te hebben besteld en geen namaakproducten krijgen aangesmeerd. Internetfraudeurs zijn het meest actief wanneer er sprake is van pieken in de online winkelactiviteit. Denk hierbij naast Sinterklaas en Kerst bijvoorbeeld ook aan Pasen en Valentijnsdag. Imitatieproducten zijn bovendien moeilijker te spotten, omdat ze steeds vaker worden aangeboden tegen een prijs die in de buurt ligt van het originele product.

Vroeger werd aangenomen dat consumenten met opzet namaakproducten aanschaften omdat die goedkoper waren. Vorig jaar constateerde MarkMonitor echter dat 24 procent van alle consumenten door vervalsers waren opgelicht. In hun zoektocht naar koopjes schaffen ze zonder er erg in te hebben namaakversies aan.

Hoe goed je ook onderlegd bent op zakelijk of internetgebied, er zijn vijf belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden wanneer je online producten aanschaft.

  1. De prijsstelling: Aanbieders van namaakproducten beginnen zich te realiseren dat het overtuigender overkomt als zij hun imitaties tegen minder lage prijzen aanbieden. Als je een product tegenkomt dat met slechts een kleine korting op de adviesprijs wordt aangeboden, bijvoorbeeld 20%, is het dus de moeite waard om andere elementen van de website te bestuderen om na te gaan of je met een betrouwbare partij te maken hebt.
  2. De website zelf: Hoewel sommige websites er op het eerste gezicht professioneel uitzien, zijn aanbieders van namaakproducten niet altijd even zorgvuldig met het samenstellen van pagina’s als ‘Over’ en ‘Veel gestelde vragen’. Controleer deze gedeeltes op het webadres van de aanbieder. Komt die wel overeen met de bedrijfsgegevens? Minder betrouwbare websites laten deze informatie vaak achterwege.
  3. Privacy- en retournering beleid: Een betrouwbare website geeft duidelijk aan welke beleidsregels worden gehanteerd met betrekking tot de privacy en retournering van producten. Een betrouwbare verkoper zal een optie bieden om bestellingen te annuleren en een retouradres. Aanbieders van namaakproducten investeren doorgaans geen tijd in het opstellen van een helder en gedegen privacybeleid. Wees dus op je hoede als je dit niet op de website aantreft.
  4. Het internetadres: Het namaken van websites van merken wordt steeds populairder onder fraudeurs. Dit fenomeen wordt ‘cybersquatting’ (cyberkraken) genoemd. Als je op een merknaam zoekt en in de zoekresultaten een website aanklikt, moet je nagaan of het internetadres en de website zelf geen spelfouten bevatten. Als het internetadres begint met https://, kan je aan de ‘s’ of aan het hangslot symbool aflezen dat het om een veilige website gaat. Een aantal grote merken heeft een speciale pagina op hun website ingericht die consumenten de mogelijkheid biedt om te controleren of ze met een erkende dealer te maken hebben.
  5. Online marktplaatsen: Zelfs als je bekend bent met een online marktplaats is het zaak om recensies van verkopers te raadplegen, onderzoek te doen op discussieforums en met andere aanbieders te praten voordat je een bestelling plaatst. Online marktplaatsen zijn een geliefd platform onder namaakverkopers.

Online winkelen wordt steeds populairder omdat het wordt ervaren als handig en snel, maar pas dus op dat je niet té snel overgaat tot een aankoop. Laten we niet achteraf treuren over de aanschaf van namaakproducten, maar er proactief voor zorgen dat we het voorkomen.

Deze blogpost is geschreven door Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland, MarkMonitor.

Verder lezen over Retail

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen