Online30.04.2018

Hoeveel zou jij betalen om Google te kunnen gebruiken?


Wat kost een jaar lang niets opzoeken?

Een wetenschappelijke paper stelt een interessante vraag: hoeveel zou je betalen om Google te kunnen blijven gebruiken? De economen vroegen het aan een testpanel om te kijken wat eigenlijk de economische waarde is van de services die we online gebruiken. We weten inmiddels allemaal dat als iets gratis is, wij zelf het product zijn. Maar hoe duur verkopen we onze huid eigenlijk? En waar kunnen we echt niet zonder, wat het ook kost?

De vraagstelling was als volgt: hoeveel moeten we je als internetgebruiker betalen om bepaalde diensten een jaar lang niet meer te gebruiken? Die diensten omspanden verschillende aspecten van ons digitale leven, maar het was voor de onderzoekers wel opvallend hoe veel waarde de respondenten hechtten aan het gebruik van zoekmachines.

Mensen wilden best afstand doen van hun navigatie-apps en tomtoms voor het luttele bedrag van 3.600 dollar per jaar, e-mail wilden ze missen voor pak ‘m beet 8.400 dollar per jaar, maar zoekmachines? Om die een jaar niet meer te gebruiken moest er flink gelapt worden door de onderzoekers. Voor minder dan 17.500 dollar wilde geen enkele ondervraagde zijn of haar zoekmachine(s) opgeven voor die periode.

economist-schema
economist-schema

Maar waarom?

Het doel was om er achter te komen wat nou precies de economische waarde is van al die gratis diensten. Als je naar de officiële economische cijfers kijkt wordt alleen meegeteld hoeveel geld er echt wordt betaald voor diensten, maar de realiteit is dat we onze data ruilen tegen diensten, en dat heeft ook een waarde. Normaliter wordt die bekeken vanuit het perspectief van de aanbieder: voor hoeveel kan die data verkocht of gebruikt worden, maar nog niemand had gekeken wat de economische waarde voor ons is als gebruikers van al die diensten waar we inmiddels knap afhankelijk van zijn geworden. Het vertekent het Bruto Nationaal Product nogal, omdat die ruil niet wordt meegenomen.

Maar goed: beantwoord de vraag even voor jezelf: hoeveel zou je willen krijgen om een jaar lang geen enkele zoekmachine te mogen gebruiken? Persoonlijk zouden ze me een jaarsalaris moeten betalen, anders houdt het op, maar zelfs als je niet in een business zit waarin je constant allerlei dingen moet opzoeken zul je misschien wel schrikken van hoe veel tijd je dagelijks bespaart door alles ‘even’ op te zoeken. Vraag iemand in de sales maar wat het moet kosten om geen navigatie meer te mogen gebruiken, iemand die social media-verslaafd is om niet meer op Facebook, Instagram of Snapchat te mogen.

En dan moeten we niet nadenken over het niet gebruiken van apps als WhatsApp of SMS. Stel je voor: een heel jaar lang alleen maar iedereen moeten bellen. De gemiddelde Millenial doet het niet onder de ton, gok ik. Nee, die diensten zijn heel wat waard, daar mag je wel van uit gaan. En als je denkt: “doe mij die pieken maar” heeft Samsung nog een leuke telefoon voor je.

[Afbeeldingen © YakobchukOlena – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Digitale trends

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Het klinkt altijd allemaal zo mooi: even een digitale detox doen. In de praktijk is dat echter vrij moeilijk. Waarschijnlijk word je ‘s ochtends al gewekt door de wekker van je smartphone, om vervolgens aan de schuiven...

Social Media10.10.2023

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

Toen het eenvoudige online spelletje Wordle een gigantische hit werd, was de New York Times er als de kippen bij om het te kopen en er zijn eigen naam aan te hangen. Erg fijn voor de maker, die er een flinke smak geld me...

Gaming17.02.2022

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

NFT’s zijn de trend van het moment: er worden zelfs digitale fotolijsten voor aangekondigd. Er is nu weer een trend binnen de NFT’s: Bored Ape Yacht Club. Dit is een collectie met allemaal apen die momenteel door ber...

Online04.01.2022

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Het eind van het jaar is niet alleen de tijd van de overzichts- of jaarlijstjes, maar ook het moment dat de glazen bollen weer opgepoetst worden. Ericsson doet dat in de vorm van een rapport met daarin een aantal voorspe...

Technology16.12.2021

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppen
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektroni...

DC Business13.09.2021

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Door COVID-19 is er een enorm te kort aan chips, componenten en grondstoffen wereldwijd. Prowise zorgt ervoor dat hun klanten hier niets van merken. Zij doen dit door eigen software en firmware voor de touchscreens te sc...

DC Business24.08.2021

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie