Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Google speelt met het idee om een koop-knop en leveringen binnen 2 dagen aan te gaan bieden via Google Shopping. Het bedrijf wil
meer internetgebruikers overtuigen Google te gebruiken bij de plannen voor een online aankoop. Momenteel surfen veel consumenten rechtstreeks naar sites als Amazon en eBay als ze op zoek zijn naar een bepaald product.
Met de koop-knop wil Google het gemakkelijker maken voor internetsurfers
om rechtstreeks vanuit de zoekresultaten van Google Shopping met één klik een product te bestellen. Klanten hoeven daarvoor slechts één keer hun creditkaartgegevens in te vullen. Amazon biedt in zijn advertenties al langer een gelijksoortige functie aan.
Google Shopping zou ook aan online-handelaars willen voorstellen om promotie te maken voor een levering binnen de 2 dagen. Dat is niet zo snel als Amazon, dat bestellingen binnen één dag thuisbezorgt aan klanten die een abonnement op Amazon Premium nemen. Bij de nieuwe dienst van Google zou een dergelijk abonnement niet nodig zijn.
Online winkeliers niet erg happig
Het is echter nog niet duidelijk of die nieuwe functies er wel komen.
The Wall Street Journal bracht het nieuws over de Google-innovaties, terwijl Google zelf alle commentaar weigerde.
Het bedrijf is nog in onderhandeling met online-handelaars. Deze zouden volgens bronnen van de krant vrezen dat het plan van Google een sterkere prijsconcurrentie zou creëren. Bovendien willen ze
de controle over de shopping-ervaring niet kwijt raken.
Indien Google de koop-knop zou invoeren, krijgt het internetbedrijf ook waardevolle informatie over de identiteit van de consumenten die na een blootstelling van een advertentie tot een aankoop overgaan. Daardoor zou ook de prijs van advertenties de hoogte kunnen ingaan.
De voorbije jaren gebruikt een steeds kleiner wordend aandeel van de online shoppers Google als eerste bron van informatie over prijzen en producten. Vijf jaar begon nog 24 procent zijn zoektocht op Google, tegenover slechts 18 procent op Amazon. Dit jaar gebruikte in Amerika 39 procent van de consumenten meteen Amazon om een product te vinden, terwijl nog slechts 11 procent eerst op Google keek.
Eric Schmidt, chief executive van het internetbedrijf,
beschreef Amazon ooit als de grootste zoekrivaal van Google.
Overigens zal Google de consumenten ook nog moeten overtuigen dat het
correct omgaat met hun bank- en creditkaartgegevens. Volgens een onderzoek van Bizrate Insights vertrouwt 45 procent van de consumenten Amazon met financiële gegevens, maar Google haalde slechts een score van ongeveer 13%.
Verder lezen over Google
Nieuws24.07.2024
5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Cybercrime23.07.2024
Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google
Online17.07.2024
En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken
Cybercrime15.07.2024
Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen
Mobile12.07.2024
Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Cybercrime26.06.2024
Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?
Verder lezen over Online Shop
Online13.07.2024
Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Online27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline25.06.2024
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli
Online17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
DC Business29.05.2024
Besteed je metaalbewerking online uit
Online26.04.2024