Online16.03.2016

Google Analytics 360 Suite: ​One suite to rule them all?


Popcorn: check. Samen achter het grootste scherm in het kantoor: check. Niet de iPhone 7, niet Game Of Thrones S06E01. De wereldwijde aankondiging waar wij als analytisten en data nerds reikhalzend naar uitkijken: Google Analytics 360 Suite!

360 laat zich misschien het makkelijkst samenvatten als het nieuwe Google Analytics Premium. Maar met die titel doe je de suite meteen ook tekort. Het is zoveel meer! Zonder direct in details te treden: het is in 1 klap de ultieme snoepwinkel voor elke online marketeer:

Analytics, tag management, A/B testing en personalisatie, attributie, DMP en dashboarding, Google brengt het allemaal samen.

Best of suite of best of breed?

Google omschrijft het zelf als een set van geïntegreerde data en marketing analytics producten. Dat geïntegreerde is waar we Google van kennen. Tag Manager, Analytics, AdWords, Doubleclick, ze werken allemaal naadloos samen. Toch kun je de een ook prima inzetten zonder de ander.

Bij TamTam en Expand Online hebben we het regelmatig over best of suite vs best of breed. Kies je één pakket waar je alles binnen doet (zoals adobe of salesforce marketing cloud), of kies je per onderdeel de specialist? Dat laatste kreeg meestal de voorkeur. Zo werken wij vaak met de combinatie Google Analytics / GTM / Visual Website Optimizer.

De aankondiging van de 360 suite draait deze discussie. Ineens klinkt de suite een stuk aantrekkelijker. Maar Google gaat de modules ook los van elkaar aanbieden, je hoeft dus niet te kiezen, en dat maakt het een stuk toegankelijker!

Exit VWO, exit Klipfolio, exit Tealium?

Integratie

Misschien wel het mooiste aan de aankondiging van de 360 suite zijn de integraties tussen de producten. De gedachte dat je een segment maakt in Analytics, dat gebruikt om een test te activeren in Optimize, om vervolgens de resultaten in de gaten te houden vanuit dashboards in de Data Studio. Wauw!

En voor de echte Die-Hards, Data studio integreert ook met Google’s Big Query. In Data Studio kunnnen trouwens ook “externe databronnen” gebruikt gaan worden. En daar start het speculeren, Facebook campaigns?

Take me to the candy shop

Aan het eind van de webcast blijven we vooral met 2 vragen zitten. Wanneer krijgen we deze fantastische snoepwinkel, en wat kost dat?

  • Qua plannig kondigt Google aan vanaf mei voorzichting te beginnen met uitrollen naar bestaande Google Analytics Premium klanten.
  • Qua pricing is het enige dat ze loslaten “het is een enterprise pakket” Aan het huidige Analytichs Premium hang een aardig prijskaartje, dus goedkoop zal het niet zijn. Maar aanschaf per module klinkt interressant!

Last but not least, in de intro spreken ze vooral over de problematiek rondom cross device/cross channel measurement. De grootste frustratie die we als data marketeers kennen. Zou Google eindelijk de Google login gaan gebruiken zoals ze bij Adwords al zijn gestart?

To be continued…

Deze blogpost is geschreven door Cristian van Nispen, TamTam.

...

Verder lezen over Analytics

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken