Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Google gaat binnenkort Chrome aanpassen met technologie die de meest irritante advertenties op websites gaat wegstrippen, zo zeiden ze gisteren volgens Adage. Het gaat om de eigen adblock-functie, waar al geruchten over rondgingen.
Uitgevers kunnen zien wat voor impact dat op ze heeft, want Google levert er meteen een tooltje bij dat “The Ad Experience Report” heet en elke website een score geeft en daarbij specifiek laat zien welke advertenties onder de categorie ‘irritant’ vallen.
Wat is allemaal irritant volgens Google? Popups, advertenties die knipperen, van kleur veranderen of die gebruikers dwingen om meerdere seconden te wachten totdat ze door kunnen naar de content die ze wilden zien.
Beter voor iedereen
De verandering is aangezwengeld door de Coalition for Better Ads, waar naast Google ook Facebook en allerlei andere belangrijke advertentiepartijen in zitten. Ze hopen dat het ingebouwde filter er voor zal zorgen dat minder mensen een adblocker zullen installeren en/of gebruiken.
Op mobiele apparaten (die steeds meer gebruikt worden voor alles) is het gebruik van adblockers nog te overzien met een gebruikerspercentage van 1 procent voor adblockers. Op desktop zit het al op bijna 20 procent en als dat ook op mobiel gebeurt gaat het veel inkomsten schelen voor uitgevers.
Betaald blokkeren
Een andere optie die Google gaat inbouwen zal misschien minder goed vallen: de mogelijkheid om voor een geldbedrag een advertentie-vrije pagina te krijgen. Dat wordt dan betaald via Google Play, dus daar krijgt Google dus ook een klein percentage van. Wie er ook wie betaalt, Google zit er altijd tussen.
Als Google dit wil doen betekent dat ook dat ze een manier hebben om adblockers van derde partijen uit te schakelen of in elk geval te omzeilen en dat zou dus wel betekenen dat het hele advertentie-ecosysteem straks door Google heen loopt en je er ook niet meer aan zult kunnen ontsnappen. Aan de andere kant: waar een advertentie is, komt er een manier om die te omzeilen, dus de dans tussen adverteerders, bezoekers en adblockers zal nog niet afgelopen zijn.
Wanneer de verandering in Chrome gaat komen is niet duidelijk, maar het zou zomaar eens kunnen betekenen dat alternatieve (en heel competente) browsers opeens een stuk populairder gaan worden. Wordt vervolgd.
[Header © asnidamarwani – Fotolia]
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023