Een baan in de Communicatie? Dit zijn je mogelijkheden

Een baan in de Communicatie? Dit zijn je mogelijkheden

Vorig artikel Volgend artikel

Communicatie is een breed begrip en dat geldt ook voor de banen die je in die sector kunt krijgen. Het scala gaat van webredacteur via webcare naar dingen als digital storytelling, contentcreatie, social selling en overkoepelende online strategie. Wat is geschikt voor jou? En waar zou je eventueel nog iets aan je kennis kunnen bijspijkeren? Als je interesse hebt in dit werkveld valt er veel te leren, dat is een ding dat zeker is. Zorg dus dat als je dat gaat doen, je een betrouwbare partner hebt om het ván te leren.

Breng die boodschap

Als allround webredacteur of contentmanager moet je tegenwoordig meer kunnen dan alleen leuke teksten schrijven voor het web, ondanks het groot aantal banen in de sector. Je hebt expertise nodig over online leesgedrag, SEO, copywriting, usability én social media. Een sterk contentplan hoort daar ook bij, net zoals de daarbij behorende afspraken en werkprocessen. Digital Storytelling is daar trouwens een onderdeel van: dat gaat over het goed vertellen van je verhaal, waarbij het vooral belangrijk is dat je de juiste media gebruikt om dat verhaal te vertellen. Het verbinden van de juiste doelgroepen met de juiste platformen is een kunst op zich.

Als je in de webcare gaat ben je veel meer bezig met de klantervaring: het verhogen van de klanttevredenheid staat voorop en als er iets mis gaat is het jouw taak om te zorgen dat de reputatie van je werkgever niet de kliko in kan. Dan moet je dus bedreven zijn in crisismanagement en ook inzicht hebben in usability, oftewel gebruikersvriendelijkheid, zowel van de dingen waar je hulp bij biedt als je eigen systemen.

communicatie-profs

De reis naar succes

Als je niet aan het helpen bent, ben je effectief vaak aan het verkopen. Het concept van social selling hangt daar ook mee samen. Het doel is om een langdurige band op te bouwen met je doelgroep, vaak in een zakelijke context. Dan is het dus zaak om heel goed te onderzoeken hoe je die doelgrope benadert, welke kanalen ze graag gebruiken en op die manier zo persoonlijk mogelijk contact leggen. Die 'customer journey' heeft verschillende fases en als je precies weet waar je zit weet je wat je moet doen om uiteindelijk het resultaat te behalen waar je naar op zoek bent.

Boven al die aspecten van de communicatie zit doorgaans een manager die de hele online-strategie beheert. Als je op dat niveau zit heb je de basis van alle voorgaande takken van sport wel in de vingers, maar ook hier blijft het opletten: de markt beweegt snel en voor je het weet lig je achter. Als je strategisch beleid moet uitstippelen moet je wel serieus up-to-date blijven. Daarvoor heb je natuurlijk de mensen die met je werken, maar af en toe bijblijven is ook geen slecht idee, naast alles wat je verder nog moet regelen. Het is de lastigste baan van ze allemaal, want als het mis gaat is het jouw hoofd dat er af gaat, maar ja: that's why they pay you the big bucks.

[Afbeeldingen © Lightfield studios - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies