​Dutchcowboys, the next step

​Dutchcowboys, the next step

The 2015 edition

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag is het dan zover en lanceren we the new Dutchcowboys. Zeg maar de 2015 edition en die voor de jaren er na. Volledig responsive. Een nieuw model, een nieuwe koers en het definitieve einde van onze mobile apps.

Even een terugblik. Het is voorjaar 2013, samen met een aantal goeie vrienden en vriendinnen komen we samen in een boerderij ergens in Brabant. We hebben dat weekend maar één doel: de toekomst bepalen van onze blogs. We merken op dat moment al dat inkomsten uit online advertising afnemen. Online wordt dankzij de mogelijkheden die we nu eenmaal hebben onder een vergrootglas gelegd en dat heeft uiteindelijk grote consequenties voor adverteerders en publishers.

Wat we ook zien is dat mobiel er aan komt. Begin 2013 is al ruim 30% van onze bezoekers mobiel. Vandaag is dat meer dan het dubbele. De vragen voor ons dat weekend zijn dus duidelijk: welke vorm moet de nieuwe Dutchcowboys krijgen en hoe houden we het kostenniveau zo laag mogelijk? Acht losse blogs onderhouden is nu eenmaal duur. Al snel is duidelijk dat we naar één platform willen. Eén platform dat wordt gebouwd voor minimaal de komende 3 jaar. Eén platform dat model staat voor alle titels en dat wordt ontwikkeld vanuit de gedachte dat mobile de norm wordt. En misschien wel de belangrijkste, een platform dat nieuwe wegen ontdekt in online inkomsten en het mogelijk maakt crossplatform te publiceren zonder dat er sprake is van duplicated content.

Kort na ons boerderijweekend komen de eerste modellen, één API, en één huisstijl waarbij beeld belangrijker wordt en geoptimaliseerd is voor devices van 4 tot 52 inch. Volledig responsive! Het wordt met Freshheads een avontuur van meer dan een ontwikkelen. Een creatieve zoektocht naar nieuwe wegen voor het publiceren van content. Begin dit jaar is het dan zo ver. De eerste versie is klaar. Aan de back-end is een heel nieuwe CMS ontwikkeld wat het mogelijk moet maken het hoge ambitieniveau dat we hebben waar te maken. In februari worden de eerste twee sites gelanceerd, Travelvalley.nl, onze succesvolle reisblog, en Carrepublic.nl, een nieuw blog voor de automotive industrie. Deze blogs hebben ons de afgelopen maanden veel geleerd en tegelijkertijd geïnspireerd. De lijst van ambities en verbeteringen is inmiddels al weer te lang, maar komen gaan we er. Vandaag zetten we in eerder geval de volgende stap op weg naar de toekomst. De grootste blog uit het netwerk, DutchCowboys, is live in de nieuwe vorm. Doordat de site volledig responsive is betekent dit ook het definitieve einde van onze mobile apps.

Dutchcowboys_2013
De 2013 editie die sinds 2009 online is

Special Thanks

Ik wil iedereen bedanken die heeft meegewerkt aan dit nieuwe platform. Het is nog niet af maar zij hebben het mogelijk gemaakt te komen op een punt waar we vandaag staan. Het grote ontwikkelteam van Freshheads met Roel, Evert en hun collega's die de hoge amibities hebben waargemaakt en nog steeds doorontwikkelen, Menno Flikkema, het team van Searchresult uit Den Bosch die de afgelopen maand volop hebben meegewerkt, ons hele eigen team uit Roosendaal van Red Banana en de Blog Idea Factory en al die anderen die hebben meegekeken, getest en gewerkt.

Toch wil ik een paar mensen er uit halen die echt bijzonder zijn geweest het afgelopen jaar. Wout Withagen, MD van Freshheads voor de steun en zijn doorzettingsvermogen. En nog meer Joost Farla, als ontwikkelaar en Jeroen de Hooge, MD van de Blog Idea Factory en content manager. Zonder deze laatste twee zou er nooit een nieuwe Dutchcowboys hebben kunnen komen. Zij zijn uiteindelijk de werkelijke drijvende kracht geweest voor dit nieuwe platform waar we vandaag enorm trots op zijn.

What's next

Luisteren en kijken naar onze lezers en gebruikers om daarvan te leren en te verbeteren. Alle blogs overzetten naar dit platform, nieuwe titels, meer aandacht voor visuele content en het aanpassen van redactie daarop. Daarnaast gaan we verder met het uitbreiden van het businessmodel. Samen met Adfactor zoeken we naar nieuwe advertentiemodellen. De ambitielijst is lang, to be continued.

Dutchcowboys_the_next_edition
Dutchcowboys the next edition voor 2015 en later
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies