Deze reviewsystemen zijn perfect voor jouw webshop

Deze reviewsystemen zijn perfect voor jouw webshop

Vorig artikel Volgend artikel

Reviews of beoordelingen: het is een belangrijk factor die klanten kan overhalen om wel of niet die ene bestelling te plaatsen. De beoordelingen van klanten kunnen in jouw voordeel werken, als deze natuurlijk wel positief zijn. Wanneer je onderzoek doet naar verschillende klantbeoordelingssystemen, ontdek je snel genoeg dat er genoeg keuze is. Maar welk beoordelingssysteem past het beste bij jouw webshop? En waarom heb je een reviewsysteem nodig? In dit blog leggen wij verschillende reviewsystemen aan je uit en vertellen we waarom een webshop niet meer zonder kan!

Wat is een reviewsysteem?

Met een reviewsysteem, of klantbeoordelingssysteem, kun je beoordelingen van klanten verzamelen. Je vraagt klanten online om een review achter te laten over jouw webshop of product. Dat gaat al heel gemakkelijk door de koppeling van een beoordelingssysteem, dat ervoor zorgt dat klanten na aankoop automatisch een e-mail krijgen. Via deze e-mail kunnen zij feedback achterlaten.

De verzamelde beoordelingen kun je aan andere potentiële klanten laten zien. Op die manier kun je klanten beïnvloeden om bij jou een product te kopen. Goede beoordelingen zorgen voor vertrouwen. En dat vertrouwen is precies waar (potentiële) klanten naar op zoek zijn.

Waarom is het slim om reviewsysteem te koppelen aan een webshop?

De meningen van anderen doen er toe. Hoe vaak bespreek jij met vrienden of familie een bepaalde aankoop? Of vertel je wel eens over die slechte ervaring met die ene webshop? Inderdaad, dat is voor niemand onbekend terrein. Wij zijn geneigd om beoordelingen van mensen mee te nemen in ons koopproces. Klantbeoordelingen en feedback kunnen uiteindelijk zorgen voor meer omzet en conversie.

Aan de andere kant is het ook slim om mensen de optie aan te bieden om feedback of review achter te laten. Op die manier krijg jij nog beter inzicht in wat klanten denken. Daarnaast zorg je er ook voor dat alle informatie en reviews op één plek verzameld worden. Zo voorkom je ook dat klanten hun verhaal doen op de meest random plekken van het internet, bijvoorbeeld Twitter.

WebwinkelKeur

WebwinkelKeur is gestart in 2010 en waren van mening dat er een betaalbaar keurmerk met goede controle zou moeten komen. Zij zorgen ervoor dat jij de juiste ondersteuning krijg bij het managen van beoordelingen. Zo kun jij succesvol kan ondernemen in de e-commerce branche.

Met dit reviewsysteem kun je klanten actief uitnodigen om een beoordeling achter te laten, het is zelfs mogelijk om dit automatisch te regelen. De reviews van klanten worden uiteindelijk via een widget in de webshop geplaatst. Daarnaast kun je met verschillende tools ook opvallen in de zoekresultaten van Google, denk bijvoorbeeld aan Google Shopping.

Krijg je een negatieve beoordeling? Dan zorgt WebwinkelKeur ervoor dat deze niet zomaar in jouw webshop terecht komt. De negatieve beoordeling wordt 14 dagen in quarantaine geplaatst. Zo kun jij met de klant eerst naar een oplossing zoeken of kun je een onterechte beoordeling bij WebwinkelKeur melden.

WebwinkelKeur
WebwinkelKeur: Webshop keurmerk en reviews

Kiyoh

Met Kiyoh verzamel je beoordelingen die jouw aanwezigheid en vindbaarheid op Google verbeteren. Het is een onafhankelijk systeem en met een koppeling kun je ervoor zorgen dat na elke bestelling de klant de vraag krijgt om een beoordeling achter te laten.

Bij dit systeem worden de reviews automatisch gepubliceerd en komen deze terecht in Google Shopping en Google Adwords campagnes. Krijg je een negatieve review? Dan kun je deze niet zelf zomaar verwijderen. Je kunt hier wel op reageren zodat je deze als eventuele klacht kunt behandelen. Ben je het niet eens met de review? Dan kun je met Kiyoh contact opnemen, deze zullen dan aan de hand van hun richtlijnen de review desnoods verwijderen.

Kiyoh
Kiyoh: verbeter je zichtbaarheid met Google reviews

Trustpilot

Bij Trustpilot pakken ze het verzamelen van reviews net even anders aan dan de bovenstaande systemen. Het verschil is dat bij Trustpilot de reviews direct gepubliceerd worden zonder enige vorm van controle. Er is geen censuur. Dit feedbacksysteem is een neutrale plek waar iedereen een eerlijk beeld kan geven over een bedrijf. Er is dus geen moderatie beschikbaar en transparantie staat op nummer een.

Klanten kunnen op verschillende manieren een beoordeling achterlaten op Trustpilot. Je hebt bijvoorbeeld organische reviews. Deze worden door klanten op eigen initiatief geplaatst, wat gelijk ook het grote verschil is met andere systemen, die op uitnodiging werken. Met Trustpilot is het mogelijk om klanten uit te nodigen om een review te plaatsen, maar dit zal dan aangegeven worden bij de review zelf. Zo blijven de beoordelingen transparant en eerlijk en weet je zeker dat de persoon echt iets heeft gekocht!


We horen je denken? Maar hoe zit dat met eventuele nep reviews of als het geen eerlijke beoordelingen zijn? Dan helpt Trustpilot verder. Zij zetten AI in en zorgen ervoor dat het gebruik van algoritmes dat nep reviews buiten de deur blijven. Trustpilot heeft een gratis optie zodat iedereen dit systeem kan gebruiken!

Trustpilot
Truspilot: Lees reviews. Schrijf reviews. Ontdek bedrijven.

Feedback Company

“Het digitale platform om jouw reputatie te meten en verbeteren”, dit is hoe Feedback Company zichzelf omschrijft. Ook met dit klantenbeoordeling systeem kun je via een koppeling automatische uitnodiging versturen vanuit je webshop. Deze uitnodigingen kun je personaliseren, zo passen deze dus ook goed bij jouw huisstijl.

Het beoordelingssysteem kan ook product reviews in Google Shopping tonen en het is mogelijk dat klanten een foto van het product uploaden bij de beoordeling. Een andere interessant punt is dat je makkelijk de interactie kunt aangaan met klanten via de vraag en antwoord module. Dat is handig wanneer je een eventuele negatieve beoordeling snel en goed wilt oppakken.

Feedback Company
Feedback Company: Hét digitale platform om jouw reputatie te meten en verbeteren.

Verzamel reviews en leer je klanten nog beter kennen

Zoals je begrijpt zijn er nog veel meer verschillende reviewsystemen te vinden. Ze hebben allemaal voordelen en nadelen, maar de bottom line is dat een reviewsysteem zorgt voor vertrouwen. Door het verzamelen van beoordelingen, en door deze te laten zien in jouw webshop, maak je meer kans op omzet. Naast die extra kans op omzet, leer je gelijk jouw klant beter kennen. En daarmee heb je pas echt goud in handen ;)

Hulp nodig met jouw webshop, reviews en conversie?

Wil jij meer weten over webshops en reviews en conversies? Of wil je de conversie verhogen van jouw webshop? Neem dan een kijkje bij onze digitale partner Red Banana. Zij zijn het digitale marketing bureau die webshops verder helpen met online succes!

Kristian Verhoef

Kristian is content manager bij Red Banana. Deze creatieveling voelt zich helemaal thuis in de wereld van UX design, content creation, websites en webshops....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies