Online18.08.2014

De definitie van Conversieattributie moet veranderen!


Wanneer je zoekt in Google naar ‘conversieattributie’ dan komen er resultaten terug in de vorm van Wikipedia (uiteraard) en vele blogposts. Wanneer je zou doorklikken en de gegeven informatie terugleest dan wordt conversieattributie op verschillende manieren uitgelegd (en ook geschreven, maar daar gaat het nu niet om). Echter de rode draad is dat het gaat om de samenwerking tussen verschillende marketingkanalen om uiteindelijk tot het gewenste resultaat te komen (conversie).

Voor mij was dat tot voor kort ook de juiste omschrijving. Ik zeg ‘tot voor kort’, omdat ik van mening ben dat dit nu al verouderd is en slechts een deel is van de, wat mij betreft, eigenlijke definitie voor conversieattributie. Ik zal hieronder uitleggen waarom de definitie voor conversieattributie wat mij betreft moet worden veranderd!

Universal Analytics en gebruik van verschillende devices

Wij werken bij Ematters met onze klanten steeds vaker met Universal Analytics. Een belangrijke feature van Universal Analytics is het inzichtelijk maken van de gebruiker over verschillende apparaten/devices. De rapportages die daarbij aangeboden worden, lijken erg veel op de conversieattributie rapporten die we al langer terugzien in Google Analytics m.b.t. de samenwerking tussen marketingkanalen. In deze rapportages zien we namelijk terug hoe verschillende devices met elkaar samenwerken tot een conversie.

analytics-screen
analytics-screen

De nieuwe definitie van conversieattributie

Conversieattributie is dus niet meer een ‘spel’ tussen verschillende kanalen. Er is een extra dimensie bijgekomen en dat zijn namelijk de devices. We weten allemaal dat men online is via de smartphone, de tablet, de pc/laptop, de televisie, de spelcomputer, etc. Dit zijn allemaal momenten dat men oriënteert en kan converteren.

De marketeer zal dus inzicht willen hebben in hoe verschillende kanalen, over verschillende devices, met elkaar samenwerken tot de uiteindelijke conversie. Op basis van deze wens kunnen we ook aanzet doen van de nieuwe definitie voor conversieattributie.

Conversieattributie is het inzichtelijk maken van hoe verschillende marketingkanalen, over verschillende devices, met elkaar samenwerken om tot het gewenste resultaat te komen. Conversieattributie kan worden verdeeld in 2 subtypen attributie; kanaalattributie en device-attributie.

Nieuwste Google-aankoop: Adometry

Google heeft met de introductie van Universal Analytics een mogelijkheid geboden om de eerste stappen te zetten op het gebied van device-attributie. Echter heeft Google ook onlangs een acquisitie gedaan om de wereld van attributiemodellen op z’n kop te zetten.

Attributiemodellen zijn de verschillende manieren waarop de onderlinge samenwerking tussen (nu nog) marketingkanalen geanalyseerd kunnen worden. Voorbeelden zijn ‘last-click’, ‘first-click’ en ‘time decay’. Deze huidige attributiemodellen zijn statisch en dit betekent dat, wanneer een organisatie heeft gekozen voor een bepaald model, periodiek het gekozen model moet worden geëvalueerd of die nog actueel en kloppend is voor de organisatie.

Adometry heeft een techniek ontwikkeld waarbij de attributie juist dynamisch wordt bepaald op basis van de gegenereerde data. Dit betekent dat het attributiemodel mee verandert op basis van realtime data. Hieronder een screenshot waarin wordt aangegeven hoe Adometry werkt:

adometry
adometry

Adometry kijkt naar een bepaald conversiepad (welke kanalen hebben samengewerkt tot de conversie) en vergelijkt deze met de andere conversiepaden die lijken op het originele conversiepad. In het bovenstaande voorbeeld wordt laten zien dat de bijdrage van kanaal A groot is geweest, want als A in het conversiepad zit, is het conversiepercentage 2x zo groot.

Een interessante tool waarmee Google een volgende stap zet op het gebied van conversieattributie en de bijbehorende attributiemodellen. Wij hopen deze technologie z.s.m. terug te zien in de Google-producten, maar wanneer dat zal zijn, is nu alleen nog maar gissen.

Samenvattend kunnen we concluderen dat er veel gebeurt op het gebied van conversieattributie. Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat bestaande tools zich ook verder moeten ontwikkelen. Marketeers zullen de nieuwe dimensie (device) moeten integreren in campagnes, reporting en analyses. Advertentieplatformen proberen marketeers hier reeds bij te helpen. AdWords doet dat bijvoorbeeld met de variabele ‘estimated conversions’ en Facebook lanceerde deze week nog de device-attributie rapporten.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de verandering van de definitie van conversieattributie. Als je het eens bent met het voorstel in dit artikel; spread the word! Als je het niet eens bent, ben ik erg benieuwd waarom niet.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken