Online24.08.2018

​De 4 dingen die succesvolle B2B webshops met elkaar gemeen hebben


Wat heb je als bedrijf nodig om de beste B2B webshop in de branche te hebben? Om deze vraag te beantwoorden kijken we naar vier dingen die de beste B2B webshops met elkaar gemeen hebben.

Een sterke B2B webshop is:

  1. Informatierijk
  2. Gemakkelijk in gebruik
  3. Gepersonaliseerd
  4. Goed ontworpen

Lees hier wat dit in de praktijk betekent en hoe dit binnen je eigen (toekomstige) B2B webshop toe te passen is.

1. Succesvolle B2B webshops: bieden de juiste informatie

Iedere webshop moet het makkelijk maken voor bezoekers om de juiste beslissing te maken. En daar hebben jouw (potentiële) klanten de juiste informatie voor nodig.

Voor B2B webshops geldt dit mogelijk nog meer dan voor B2C webshops. Zakelijke klanten en afnemers hebben namelijk uitgebreide informatie en documentatie nodig, binnen ieder stadium van het koopproces.

Hoe pak je dit het beste aan?

Een goede plek om te beginnen is het inventariseren van de informatie die je al aanbiedt. Misschien zijn de juiste productgegevens al wel beschikbaar voor klanten maar ontbreken de productomschrijvingen nog. Of misschien zijn de productafbeeldingen verouderd en ver van optimaal. Begin met een overzicht van wat er allemaal al is, wat ontbreekt en ontwikkel vervolgens een plan van aanpak.

Wat er niet mag ontbreken:

  • Technische informatie
  • Productspecificaties
  • Prijsinformatie
  • Contactinformatie

Klanten nog meer informatie bieden? Denk dan ook eens aan:

  • Whitepapers
  • Blogartikelen
  • Productbrochures
  • Reference cases
  • Video’s
  • Webinars

De informatie die in de webshop staat moet natuurlijk ook goed gevonden worden door potentiële bezoekers, houd daarom ook rekening met SEO (Search Engine Optimization). Goede webshop software voor B2B biedt daarom tooling of add-ons om ervoor te zorgen dat je dit gemakkelijk en goed kan tracken en meten.

2. Succesvolle B2B webshops: zijn gemakkelijk in gebruik

B2B klanten zitten niet te wachten op een complexe navigatie die ze moeten ontcijferen voordat ze de webshop goed kunnen gebruiken, of de gewenste informatie kunnen vinden.

Daarom is het belangrijk dat een webshop gemakkelijk in gebruik is.

En navigatie speelt hierbij een heel centrale rol. De meeste bezoekers gebruiken de menubalk om te navigeren door de webshop. Een duidelijke en goed gestructureerde menubalk is dan ook een goede plek om te beginnen met het optimaliseren van gebruiksgemak.

Omdat B2B bedrijven meestal te maken hebben met complexe en uitgebreide assortimenten is verstandig om goede zoekfunctionaliteiten binnen de webshop te bieden. Slimme filters en sorteersystemen maken het voor klanten een stuk gemakkelijker om precies te vinden wat ze zoeken. Met een gebruiksvriendelijke webshop als resultaat.

3. Succesvolle B2B webshops: zijn gepersonaliseerd

Een persoonlijke benadering is voor veel B2B bedrijven een onmisbaar onderdeel van de (offline) business. Dus waarom niet ook online?

Een gepersonaliseerde draait om het creëren en onderhouden van een goede, persoonlijke relatie met klanten. Dit kan je binnen de webshop doen door klanten een op maat gemaakte ervaring te bieden.

Denk aan volledig gepersonaliseerde prijzen binnen de webshop, gepersonaliseerde productcatalogi, gepersonaliseerde e-mails…

En al deze informatie moet vanuit ieder kanaal correct en even goed zijn. Of de informatie nou aangeboden wordt via e-mail, via iemand uit het salesteam of via de webshop. Kortom, ook binnen B2B e-commerce staat een omnichannel strategie centraal.

Tip 1: Geef klanten de mogelijkheid om een account te maken. Hiermee kunnen ze hun bestelgeschiedenis tracken, prijzen en kortingen inzien, en voorraden en betalingen bekijken.

Tip 2: Ga nog een stap verder met de omnichannel benadering. Een geïntegreerd webshop zorgt ervoor dat klanten altijd op de hoogte kunnen blijven. Of ze nu online, telefonisch of in de winkel besteld hebben, hun bestelgegevens zouden altijd via het online portaal beschikbaar moeten zijn.

4. Succesvolle B2B webshops: zijn goed ontworpen

Uitstraling is essentieel. Webshop design is dan ook onmisbaar voor het aantrekken (en behouden!) van nieuwe klanten en afnemers. De meest succesvolle B2B webshops leren van B2C webshops. Ze zijn daarom strak ontworpen, en hebben een modern, overzichtelijk en simpel design.

Vanwege de complexiteit waar veel B2B bedrijven mee te maken hebben moet een goede B2B webshop een logische lay-out hebben. En daarnaast zijn de meest succesvolle webshops ook even goed te gebruiken via een mobiel of tablet. Als je geen rekening houdt met mobile kan dit negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid.

Bij het optimaliseren van het design van de webshop is één ding heel belangrijk: raak de merkidentiteit en overall branding niet uit het oog. Blijf er daarom continu zorgen dat de webshop goed aansluit bij wat je als organisatie uit wilt dragen.

Prioriteiten en volgende stappen

Samengevat zorgen beste B2B webshops voor:

  • Geoptimaliseerde productinformatie en content op de site
  • Een slimme navigatie
  • Een gepersonaliseerde koopervaring
  • Goed, strak en simpel design

Heeft jouw organisatie al een B2B webshop? Dan kan de webshop softwareleverancier je in de meeste gevallen zeker helpen bij het optimaliseren van de webshop. Neem bijvoorbeeld samen deze lijst door en vraag naar de manieren waarop ze kunnen helpen.

[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]

...

Verder lezen over B2B

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Verder lezen over Online Shop

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Waar rook is, is vuur, en in dit geval: waar de massa is, daar zijn de oplichters. En die Black Friday-oplichters zijn soms gewoon de shops die je kent. Zo zit dat.

Cybercrime25.11.2024

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna