Amnesty International nam tijdelijk dating app Tinder over

Amnesty International nam tijdelijk dating app Tinder over

Vorig artikel Volgend artikel

Mocht het je ontgaan zijn, Tinder is een populaire datingapp onder 18 tot 34 jarigen. De app werkt erg simpel en wordt ook weleens omschreven als een moderne ‘vleeskeuring’ waarbij gebruikers op basis van een aantal foto’s een toekomstige date kunnen afwijzen of goedkeuren. Doet de andere persoon hetzelfde na het zien van jouw foto’s, dan is er een match en kun je samen chatten.

Maar wat heeft dit nu te maken met een internationale organisatie die gaat over mensenrechten? Afgelopen maart organiseerde Amnesty een Tinder Takeover waarbij vrouwenrechten de boventoon voerden. In plaats van profielfoto’s kregen Tinderaars afbeeldingen met statements te zien die gedownload konden worden. Amnesty wilde met deze statements laten zien dat keuzes in het leven niet opgaan voor alle vrouwen in de wereld.

Amnesty 2

Het idee was afkomstig van het creatieve bureau Circul8. Het doel van deze campagne was om een jonge doelgroep te bereiken en op de hoogte te brengen van de huidige stand van vrouwenrechten in de wereld. Hierbij gaat het vooral om landen als Afghanistan, Mexico en Saoedi Arabië.

De campagne was ontworpen rondom de internationale vrouwendag. Met de afbeeldingen op Tinder zorgde Amnesty voor een grote stroom verkeer naar de Make a choice website. Hier konden gebruikers een quiz doen waar hun gevraagd werd bepaalde keuzes te maken. 

amnesty

Een van de vragen was bijvoorbeeld of de gebruiker wilde trouwen voor geld of liefde. Als er werd gekozen voor geld, verscheen er een nieuwe pagina waar werd uitgelegd dat veel vrouwen in Pakistan werd gedwongen tot een huwelijk.

Caroline Easter, Acquisitie Manager bij Amnesty zegt: As it wasn't a traditional medium and is very much powered by the people, we had to be prepared to roll our sleeves up to make an impact, so it was all hands on deck to make it happen. That meant recruiting supporters and activists in different states to join our Tinder takeover’.

Amnesty International kon niet exact het aantal deelnemers van de actie monitoren, maar wel zijn er duizend keer zoveel click-throughs naar de website gemeten en heeft de actie gezorgd voor een forse toename in het aantal leden.

Jorin Mouwen

Jorin heeft toerisme en recreatie gestudeerd aan de NHTV met als specialisatie e-travel en was hij werkzaam voor HotelToday.com. Daarnaast heeft Jorin...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies