Gaming12.04.2011

Kiip: echte beloningen voor je achievements


Wat zou het toch mooi zijn als je gamerscore meer was dan een digitale penis die je naar gelieven naast die van andere gamers zou kunnen leggen om te zien wie de grootste heeft. Wat als je gamerscore kon omzetten in spaarpunten? Wat als ‘Achievement Unlocked’ zou betekenen dat je een echte prijs had gewonnen? Dat is de toekomst die de jongens van startup Kiip (niet kapot van de naam trouwens) in gedachten hebben, waar je van adverteerders fysieke goederen krijgt om virtuele daden te “belonen”. Intrigerend idee? Of onhebbelijke inbreuk op je gamerprivacy?

kiip-echte-beloningen-voor-je-achievemen.jpg
kiip-echte-beloningen-voor-je-achievemen.jpg

Bekijk hun video en denk er even over na: ik zou er bijna bang van worden, maar ik geloof dat ik het niet eens erg zou vinden om een gratis burger te winnen als ik weer eens zonder geraakt te worden het level ben doorgekomen. Misschien dat het toch te ver gaat om je virtuele beloning “sponsored by” te maken, maar zeker als je kijkt naar de ontwikkelingen richting free to play van veel games lijkt dit een onvermijdbare ontwikkeling. Liever dit dan overal banners bij, toch?

En zoals de jongen in het filmpje al heel terecht zegt: als je een merk kunt vereenzelvigen met dat gouden moment dat je had bij het behalen van de all-time high score in het hypothetische Geometry Wars 4 doet dat meer dan vijftig banner-ads. Ben benieuwd of we dit concept binnen een jaar of drie gaan zien binnen gamesl het zou mij niet verwonderen, al zal de tegenstand ongekend groot zijn bij gamers, die nogal graag denken dat ze gratis recht hebben op allerlei zaken die eigenlijk geld zouden moeten kosten.

Bron: Kotaku

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten