Online22.11.2005

Het korte lontje van Gijs Staverman


1132608917kort-lontje.jpg
1132608917kort-lontje.jpg

Deze week is SIRE (Stichting Ideële Reclame) gestart met de ‘Lange Lontjes’ uitdaging. Een aantal bekende en onbekende Nederlanders probeert een week lang hun lontje zo lang mogelijk te houden.

Deze actie geeft de campagne ‘Kort Lontje’ van SIRE, een nieuwe impuls. De deelnemers doen de hele week verslag van de lengte van hun lontjes in hun dagelijkse leven. Op Sire.nl/kortlontje komen de dagboeken van Stijn Vreven, Gijs Staverman, Don Diego Poeder, Tijl Beckand en Anita Witzier.

Maar ook van een wegwerker, een supermarktmedewerker, iemand die bij de sociale dienst werkt en een rijlesinstructeur. Een deskundige jury bepaalt aan het einde van de week wie de titel ‘het langste lontje van Nederland’ verdient.

De Lange Lontjes uitdaging die vandaag van start gaat, duurt tot en met zaterdag 26 november. De belevenissen van de bekende en onbekende deelnemers verschijnen op de website van de Kort Lontje campagne: www.sire.nl/kortlontje. Op de website kan het publiek lezen hoe het de deelnemers vergaat om in bepaalde situaties niet met een kort lontje maar juist met een zo lang mogelijk lontje te reageren. De deelnemers zullen aan den lijve ondervinden hoe het is om niet gelijk aangebrand te reageren maar eerst eens rustig tot tien te tellen.

Na afloop van de uitdaging zal een deskundige jury – bestaande uit Guido van Woerkom, directeur ANWB, Raul Lansink van SIRE en cultuursocioloog Gabriël van den Brink – bepalen wie van de vijf bekende en wie van de vier onbekende Nederlanders er het best in is geslaagd om zijn of haar lontje het langst te houden. De winnaars, uit de categorie BN-ers en ON-ers, worden op dinsdag 29 november gehuldigd.

Aan de uitdaging doet een aantal bekende en onbekende Nederlanders mee. De bekende Nederlanders zijn benaderd vanwege hun beroep en imago. Bekende Nederlanders zijn namelijk zelden anoniem, krijgen nogal wat te verduren als ze op straat lopen en hun gedrag wordt vaak beoordeeld onder een loep. Voor de sporters geldt bovendien dat de emotie in wedstrijden nogal eens kan leiden tot heftige reacties. De bekende Nederlanders die vanwege deze redenen de uitdaging aangaan zijn: Anita Witzier (televisiepresentatrice), Gijs Staverman (televisie- en radiopresentator), Don Diego Poeder (professioneel bokser), Stijn Vreven (voetballer van Vitesse) en Tijl Beckand (cabaretier).

Niet alleen bekende Nederlanders, maar ook sommige onbekende Nederlanders hebben te kampen met de korte lontjes van anderen. Dit komt dan met name door het beroep dat ze uitoefenen. Daarom doen een wegwerker uit Bodegraven (Cock Verleun), een rij-instructeur uit Zwolle (de heer Zwijnenburg), een medewerker bij de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit Rotterdam (Sander van Wasbeek) en een medewerker van een grote supermarkt uit Alkmaar (Fred Heijens) ook aan de uitdaging mee.

Naast de start van de Lange Lontjes uitdaging krijgt de campagne ‘Kort Lontje’ ook een extra impuls in de media door Boomerang kaarten, bioscoopreclame, stickers en banners. Zo wil SIRE op een leuke manier de mensen aan het denken zetten over hun eigen gedrag. Verder bestaat de campagne uit een televisie- en radiocommercial en printadvertenties.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Reclame

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

Verder lezen over Televisie

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Philips TV zal na 73 jaar tv-kijken in Nederland (waar zij de grondlegger van zijn) voor jou niet een onbekende zijn. In 1985 waren zij daarnaast de eerste die met de platte tv kwamen zoals we die tegenwoordig kennen en dit jaar vieren ze het 20-jarige bestaan van Ambilight TV.

Technology29.05.2024

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Het nieuwe seizoen Wie is de Mol is met onbekende Nederlanders

We weten waar het nieuwe seizoen van Wie is de Mol? zich afspeelt: in Oman. En ook met wie: of nou ja, juist niet. Onbekende Nederlanders.

Entertainment14.05.2024

Het nieuwe seizoen Wie is de Mol is met onbekende Nederlanders

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

Het is een televisie voor iedereen die op zoek is naar een indrukwekkende kijkervaring. Zoals je gewend bent van Philips is ook dit weer een meesterwerk in beeldtechnologie.

Technology10.05.2024

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

Ben je kandidaat in een televisieprogramma? Erg leuk! Probeer te ontspannen, denk goed na over wat je zegt en bedenk je dat de camera er altijd 4 kilo bijdoet en vooral dat je zelf weinig invloed hebt over hoe je in beel...

Entertainment28.03.2024

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

Je hebt net een televisie gekocht of wilt er eentje gaan kopen. Er zijn dan veel vragen die op je afkomen, naast de keuze welk toestel en merk je wenst, plus het schermtype, zijn er nog heel veel praktische overwegingen....

Gadgets15.03.2024

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

1000 woorden per dag, dat is wat een kind dat niet vaak schermen om zich heen heeft wel meekrijgen, maar kinderen met schermen niet. Peuters zouden door schermgebruik zo’n 1000 woorden per dag missen en dat verstoord d...

Gadgets12.03.2024

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen