Online16.07.2014

De klant centraal? Denk aan je toekomst!


De wereld zit vol zombie bedrijven. Bedrijven die door de komst van geïnnoveerde producten en geavanceerde technologieën geen toekomstperspectief meer hebben, maar dit zelf nog niet door hebben. Als levende doden dwalen zij nog door de kelderende markten, zich vastbijtend in de verdwaalde consument. Het is een trend die hoogleraar Open Innovation & Business Venturing, Paul Iske aankaart tijdens het Inspiration event van Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) op 3 juli 2014.

Een enerverend evenement, waar de trends van de volgende generatie consumenten werden besproken. Een belangrijk onderwerp, want de wil van de consument en de mogelijkheid daar op in te spelen, bepaalt je toekomstige succes. De conclusie? Het roer moet om!

Consument wil heft in eigen handen

De klant van de toekomst wil niet meer centraal staan in jouw wereld, stelt Iske. Neem de hotelindustrie als voorbeeld met initiatieven als Airbnb en Couchsurfing. Consumenten willen het heft in eigen handen nemen. Medezeggenschap en zelfproductie, deelinitiatieven met een ‘peer-to-peer’-mechanisme: het is de deeleconomie ten voeten uit. Als onderneming moet je ervoor oppassen dat je hier niet door wordt opgeslokt. In de woorden van Paul Iske: ‘ga er onderdeel van uitmaken’.

Door deze verschuiving in het paradigma is de nood om te innoveren groot. Nieuwe technologieën hebben een nieuw soort gedrag gecreëerd. Maar door de klant centraal te stellen, kies je juist het verkeerde perspectief. Het is de toekomstige klant die zegt: pas jij maar in mijn wereld. Echter, nieuwe technologie aan een verouderde organisatie koppelen, leidt alleen maar tot een dure oude organisatie.

Aanpassingsvermogen

In de wereld van de klant blijven passen, betekent deze wereld begrijpen. Hierbij is het essentieel om flexibel te zijn. Aanpassingsvermogen en veerkrachtigheid zijn hierbij mooie termen, maar pas het maar eens toe. Die bereidheid moet vanuit het management komen, en vergt creativiteit en het loslaten van oude tradities. De status quo doorbreken en een verouderde organisatie nieuw leven inblazen. Het zijn de bedrijven die het op een heel andere manier aanpakken, die er met de klanten vandoor gaan.

De kracht van innovatie komt hier bij om de hoek kijken. Organisaties moeten gebruikmaken van de creativiteit van eigen mensen en die van buiten de eigen bedrijfstak. De bestaande kennis van de ene industrie betekent inspiratie voor de andere. Zo wordt innoveren bestaande oplossingen combineren, om iets nieuws en iets beters te creëren. Maar door alleen te zeggen dat je dit gaat doen, boek je niet automatisch succes. Het is enthousiasme dat aanstekelijk werkt.

Toepassen

Maar, hoe pas je dit nu toe in de eigen organisatie? En met wat voor een impact op de klant? Met die vragen gingen de deelnemers van het Inspiration event van PvKO aan de slag. Veel ideeën en inzichten werden gedeeld. De gemeenschappelijke conclusie was dat ‘hetzelfde doen maar dan op een andere manier’ geen overlevings- maar eerder een zelfdodingsstrategie is.

De populariteit van social media geeft eigenlijk het antwoord al: de klant wil betrokken worden. Hij of zij denkt: ‘What’s in it for me?’ Als aan de behoeftes van de klant worden voldaan, kan hij uiteindelijk door zijn tevredenheid en loyaliteit al dan niet onbewust ambassadeur worden van jouw producten. Via positieve reviews, mond-tot-mondreclame of actieve engagement.

Door kritisch naar de eigen organisatie en de beschikbare talenten te kijken, maar ook door een innovatief klimaat te creëren evenals nieuwe ideeën door het samensmelten van interne en externe kennis kan de op handen zijnde zombie-apocalyps een halt toegeroepen worden.

Een interview met Iske over trends, tips en voorbeelden van organisaties is te bekijken op PvKO TV:

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Verder lezen over Trends

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023