Online16.07.2014

De klant centraal? Denk aan je toekomst!


De wereld zit vol zombie bedrijven. Bedrijven die door de komst van geïnnoveerde producten en geavanceerde technologieën geen toekomstperspectief meer hebben, maar dit zelf nog niet door hebben. Als levende doden dwalen zij nog door de kelderende markten, zich vastbijtend in de verdwaalde consument. Het is een trend die hoogleraar Open Innovation & Business Venturing, Paul Iske aankaart tijdens het Inspiration event van Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) op 3 juli 2014.

Een enerverend evenement, waar de trends van de volgende generatie consumenten werden besproken. Een belangrijk onderwerp, want de wil van de consument en de mogelijkheid daar op in te spelen, bepaalt je toekomstige succes. De conclusie? Het roer moet om!

Consument wil heft in eigen handen

De klant van de toekomst wil niet meer centraal staan in jouw wereld, stelt Iske. Neem de hotelindustrie als voorbeeld met initiatieven als Airbnb en Couchsurfing. Consumenten willen het heft in eigen handen nemen. Medezeggenschap en zelfproductie, deelinitiatieven met een ‘peer-to-peer’-mechanisme: het is de deeleconomie ten voeten uit. Als onderneming moet je ervoor oppassen dat je hier niet door wordt opgeslokt. In de woorden van Paul Iske: ‘ga er onderdeel van uitmaken’.

Door deze verschuiving in het paradigma is de nood om te innoveren groot. Nieuwe technologieën hebben een nieuw soort gedrag gecreëerd. Maar door de klant centraal te stellen, kies je juist het verkeerde perspectief. Het is de toekomstige klant die zegt: pas jij maar in mijn wereld. Echter, nieuwe technologie aan een verouderde organisatie koppelen, leidt alleen maar tot een dure oude organisatie.

Aanpassingsvermogen

In de wereld van de klant blijven passen, betekent deze wereld begrijpen. Hierbij is het essentieel om flexibel te zijn. Aanpassingsvermogen en veerkrachtigheid zijn hierbij mooie termen, maar pas het maar eens toe. Die bereidheid moet vanuit het management komen, en vergt creativiteit en het loslaten van oude tradities. De status quo doorbreken en een verouderde organisatie nieuw leven inblazen. Het zijn de bedrijven die het op een heel andere manier aanpakken, die er met de klanten vandoor gaan.

De kracht van innovatie komt hier bij om de hoek kijken. Organisaties moeten gebruikmaken van de creativiteit van eigen mensen en die van buiten de eigen bedrijfstak. De bestaande kennis van de ene industrie betekent inspiratie voor de andere. Zo wordt innoveren bestaande oplossingen combineren, om iets nieuws en iets beters te creëren. Maar door alleen te zeggen dat je dit gaat doen, boek je niet automatisch succes. Het is enthousiasme dat aanstekelijk werkt.

Toepassen

Maar, hoe pas je dit nu toe in de eigen organisatie? En met wat voor een impact op de klant? Met die vragen gingen de deelnemers van het Inspiration event van PvKO aan de slag. Veel ideeën en inzichten werden gedeeld. De gemeenschappelijke conclusie was dat ‘hetzelfde doen maar dan op een andere manier’ geen overlevings- maar eerder een zelfdodingsstrategie is.

De populariteit van social media geeft eigenlijk het antwoord al: de klant wil betrokken worden. Hij of zij denkt: ‘What’s in it for me?’ Als aan de behoeftes van de klant worden voldaan, kan hij uiteindelijk door zijn tevredenheid en loyaliteit al dan niet onbewust ambassadeur worden van jouw producten. Via positieve reviews, mond-tot-mondreclame of actieve engagement.

Door kritisch naar de eigen organisatie en de beschikbare talenten te kijken, maar ook door een innovatief klimaat te creëren evenals nieuwe ideeën door het samensmelten van interne en externe kennis kan de op handen zijnde zombie-apocalyps een halt toegeroepen worden.

Een interview met Iske over trends, tips en voorbeelden van organisaties is te bekijken op PvKO TV:

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Toekomst

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Ergens in de uitgestrektheid van de ruimte zou zomaar een onopgemerkte asteroïde op koers kunnen liggen voor een frontale botsing met de aarde.

Technology15.04.2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Dit is HyperScout H.
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Deze cursus is een initiatief om het brede publiek, scholieren, bedrijven en beleidsmakers bewust te maken van de opkomende mogelijkheden en uitdagingen van quantumtechnologie.

Technology15.04.2024

Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Quantum wordt de volgende techrevolutie
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Het Freedom of Mobility Forum is is een platform dat geïnitieerd is door Stellantis, een van de grootste wereldwijde autofabrikanten en bij ons bekend met o.a. merken als Fiat, Opel, Peugeot, DS Automobiles, Citroen, Je...

Technology27.03.2024

Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

Onderzoekers van Unmanned Valley, Greenport Duin- en Bollenstreek en NL Space Campus zijn erin geslaagd om een AI-model te ontwikkelen waarmee drones botrytis kunnen herkennen. Het model gebruikt kunstmatige intelligenti...

Nieuws07.03.2024

​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

​Hoe kan jij Tech for Good inzetten?

Nieuw, snel of kostenbesparend; tech-oplossingen worden vaak met deze termen beschreven. Het gaat over oplossingen die zorgen voor een efficiëntere wereld, een betere wereld. Maar er is meer nodig om een betere wereld t...

Technology07.03.2024

​Hoe kan jij Tech for Good inzetten?

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor