Online05.07.2014

De markt voor digitale bedrijfsopleidingen groeit hard


De markt voor digitale bedrijfsopleidingen is hard aan het groeien. De wereldwijde omzet van ‘e-learning’, momenteel 91 miljard dollar, zal tot 2018 verdubbelen. Digitale opleidingen bieden bedrijven flinke voordelen: flexibiliteit, lagere kosten en de mogelijkheid ze te integreren in een normale werkdag.

Zo blijkt uit de studie ‘Corporate learning goes digital – How companies can benefit from online education’ (PDF) van Roland Berger Strategy Consultants. Bedrijfsopleidingen vormen één van de snelst groeiende sectoren in de onderwijs-industrie. Meer dan de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers momenteel online-trainingen aan, in de VS is dat zelfs al 77%. 

de-markt-voor-digitale-bedrijfsopleiding.jpg
de-markt-voor-digitale-bedrijfsopleiding.jpg

Er zijn momenteel meer dan 3.000 Europese aanbieders van e-learning en dat aantal neemt snel toe. Benno van Dongen, partner van adviesbureau Roland Berger in Amsterdam, noemt de cijfers ‘in alle opzichten indrukwekkend’.

In 2005 staken investeerders 52 miljoen dollar in technologische ontwikkelingen voor e-learning. 7 jaar later was dat bedrag opgelopen tot 1,2 miljard dollar. De bekende Britse onderwijs-aanbieder Pearson haalt inmiddels 45% van de omzet uit online-activiteiten.

Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs minder vaak nodig. Ze bieden bedrijven die wereldwijd actief zijn de mogelijkheid de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden. E-learning stelt bedrijven ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. Zoals Google of Amazon de data van hun klanten analyseren om hun (advertentie)aanbod te personaliseren, kunnen digitale opleidingen hun tempo of niveau aanpassen aan de gebruiker.

Dat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt, stimuleert de groei van e-learning. In veel industrieën is vaak geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat moet gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën.

Van Dongen: ‘Digitale opleidingstrajecten zijn daarvoor ideaal: ze zijn snel aan te passen, geschikt om op de werkplek te volgen en kunnen op maat worden gemaakt. Zo kunnen bedrijven de kennisontwikkeling van hun medewerkers veel makkelijker inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden.’

Wel is de markt voor online-leren erg gefragmenteerd, signaleert Van Dongen. De uitdaging voor bedrijven is om in het enorme aanbod de juiste instrumenten te vinden. ‘Om e-learning efficiënt te laten zijn, moet het passen bij de bedrijfscultuur en -strategie.’

Enkele cijfers:

elearning.jpg
elearning.jpg

Verder lezen over E-Learning

​STAP-budget: ontvang subsidie om die Photoshop-cursus te doen

Het is vanaf vandaag mogelijk om STAP-budget aan te vragen. Het is geen geld om lekker naar de kroeg te gaan met je vrienden, maar het is beter dan dat: het is subsidie waarmee je een cursus naar wens kan volgen. Photosh...

Nieuws01.03.2022

​STAP-budget: ontvang subsidie om die Photoshop-cursus te doen

Of maak een reisje naar Dublin
​Nederlandse onderwijs-startup wint Future Play Design Challenge

Het spellensysteem van het Utrechtse Luqo won recent de prestigieuze ontwerpwedstrijd die werd uitgeschreven door CoC Playful Minds en LEGO Ventures. De vakjury, bestaande uit vooraanstaande wetenschappers en experts op...

Startups17.05.2021

​Nederlandse onderwijs-startup wint Future Play Design Challenge

Helft consumenten wil in de toekomst online examinering

De meerderheid (55%) van de Nederlandse consumenten wil bij toekomstig online onderwijs ook examens en toetsen online afleggen. Daarnaast is uitleg via video zeer gewild (47%). Dit en meer blijkt uit de E-Learning Monito...

Online12.01.2021

Helft consumenten wil in de toekomst online examinering

Volg nu de gratis Nationale Artificial Intelligence (AI)-cursus

Bijna alle technologische hoogstandjes en innovaties maken tegenwoordig gebruik van ‘Artificial Intelligence’ kortweg afgekort als AI. Soms lijkt het wel alsof alles er gebruik van maakt. Dat is overigens niet helema...

Technology01.04.2020

Volg nu de gratis Nationale Artificial Intelligence (AI)-cursus

Na de cursus ontvang je direct een certificaat
​Indiase startup Byju’s maakt voor het eerst winst met hun educatieve apps

Een van de grootste startups in India maakt winst. Byju's noteerde in het boekjaar dat eindigde in maart van dit jaar een nettowinst van $ 2,8 miljoen op een omzet van $ 188,8 miljoen. Het jaar daarvoor bedroeg de omzet...

Tech in Asia20.12.2019

​Indiase startup Byju’s maakt voor het eerst winst met hun educatieve apps

Samen trainen voor de prijs van één met de Dubbeldeal van LECTRIC

Als je in online marketing en communicatie zit moet je wel ooit van LECTRIC gehoord hebben. De opleider in dit marktsegment heeft voor iedereen in de online content pipeline wel een training klaar liggen die je kennis ka...

Online07.02.2018

Samen trainen voor de prijs van één met de Dubbeldeal van LECTRIC

Sponsored Story
Hoe staat het met jouw digitale vaardigheden?

Bijna zeven op de tien Nederlanders in de leeftijd van 18 tot en met 55 jaar vinden het nodig om nieuwe digitale vaardigheden aan te leren. Een kwart heeft moeite om alle technologische ontwikkelingen bij te houden. Zo b...

Online19.01.2017

Hoe staat het met jouw digitale vaardigheden?

Een kwart van alle Nederlanders​ is bang zijn/haar baan te verliezen als gevolg van digitale kennisachterstand
Het nieuwe leren, de Schooltas app

Eerder deze maand werd Schooltas, de iPad app van ThiemeMeulenhoff, Fabrique en Q42, bekroond met een Dutch Interactive Award in de categorie: Communities. Maar wat is nou eigenlijk de Schooltas app? "Schooltas is een i...

Online03.06.2012

Het nieuwe leren, de Schooltas app