Online11.12.2013

De 6 trends van het digitale jaar 2013


Ieder jaar kijken de leden van de PIBN (Platform Internetbureaus Nederland) terug op de belangrijkste digitale trends van het afgelopen jaar. Van Snowden tot responsive design en van Big Data tot Google Glass, welke ontwikkelingen hebben in 2013 hun voetsporen nagelaten in het online landschap?

de-6-trends-van-het-digitale-jaar-2013.jpg
de-6-trends-van-het-digitale-jaar-2013.jpg

1. De toekomst is mobiel
De toekomst is mobiel en het lijkt erop dat we dit in 2013 eindelijk zijn gaan beseffen,” aldus Laslo Hut, adviseur online business & communicatie bij TriMM. Bedrijven zien het belang van aanvullende servicegerichte apps en geven een functionele mobiele site steeds meer prioriteit. Ruben Bos, Creative Director bij Mangrove: “Waar we afgelopen jaar als bureaus nog vaak trots meldden dat iets op ‘alle devices’ optimaal werkt, lijkt de consument (en opdrachtgever) hier al gewoon vanuit te gaan. En dat is terecht.” Ook het aantal mobiele aankopen is het afgelopen jaar flink gestegen. Iskander Smit, Strategy Director bij Info.nl: “Ik voorspel dat met de uitrol van 4G het toch al dominante mobiele gebruik van diensten alleen maar groter zal worden.”

2. 24/7 verbonden
Met de opkomst van mobiel heeft ook de ontwikkeling van nieuwe en slimme mobiele devices een vlucht genomen. Smit: “Google Glass heeft dit jaar met z’n explorer-programma wel degelijk bewezen dat het een kansrijk product is. Maar ook zie ik een grotere interesse voor en gebruik van wearable devices. De trend rondom ‘Quantified Self’ is het afgelopen jaar doorgedrongen naar een grotere groep gebruikers. Het wordt steeds meer onderdeel van gedrag zonder dat het daadwerkelijk zo wordt benoemd.”

3. Data is goud waard
Het zijn de voedingsbronnen voor ‘Big Data’, de explosieve groei aan digitale gegevens die inmiddels voorhanden zijn en slim worden gecombineerd. “Big Data was hét trending topic van het afgelopen jaar. Er is veel over gesproken, maar dat leidt bij de meeste merken en organisaties nog niet tot concrete pragmatische actieplannen, zo merk ik in de praktijk,” zegt Gerben Busch, Managing Director bij Veritate. Bart Manuel, partner Tam Tam vult aan met een quote van Dan Ariely: “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it…” Zijn voornemen voor 2014: “We gaan met z’n alle stoppen er over te praten en het gewoon doen.”

4. Uw privacy anno 2013
De keerzijde van de enorme toename aan data werd het afgelopen jaar meer dan eens duidelijk. Hut: “We vermoedden al dat NSA altijd en overal meekijkt en -luistert. Dankzij Snowden weten we dat nu zeker. Als je zeker wilt weten dat jouw bedrijfsgeheimen in ieder geval beschikbaar zijn voor de Amerikaanse overheid, sla ze dan op in de cloud!” Berichten over politiebezoek na een grapje via WhatsApp roepen vragen op maar laten tegelijk zien dat we onze grenzen langzaam blijken te verleggen. Smit: “Het NSA schandaal heeft veel aandacht gegeven voor onze ‘data footprint’ en het bewustzijn vergroot. Desondanks blijven we (voorlopig) opportunistisch Appen en Facebooken.”

5. Likeable Social Media
De versnippering van online kanalen gaat ook in 2013 door met de opkomst van nieuwe netwerken. De groei van Instagram en Google+ heeft het afgelopen jaar gezorgd voor een verschuiving binnen social media. “De grote merken hebben zich weer laten verleiden door een focus op het aantal likes. De breedte en diversiteit van de inzet op sociale media is op dit moment helaas nog steeds zwaar onder de maat,” aldus Philip Kok, CEO bij The Valley. Daar komt bij dat het gebruik van mobiel ook zijn impact heeft op de succesvolle inzet van social media. “We zagen het afgelopen jaar dat social mediacampagnes vaak nog niet zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Dit terwijl wij in sommige gevallen wel 80% mobiel verkeer zagen. Dit moet al in de strategie worden meegenomen, anders wordt er energie en geld weggegooid,” vindt Hans Maltha, Managing Partner Yes2Web.

6. Lean & Mean
Organisaties zoeken anno 2013 naar manieren om continu te leren en complexe omgevingen te optimaliseren. “In het verleden is er veel gefocust op de ‘wat’ vraag. Wat moeten we op het gebied van social? Van mobiel? Van multichannel? Het afgelopen jaar stond daarentegen in het teken van de ‘hoe’ vraag. Hoe zorgen we voor digitaal gedreven verandering? Om dit kracht bij te zetten zagen we innovaties en versnelling op het gebied van ‘lean startup-denken’ en ‘agile’ werkvormen,” aldus Strategy Director Freek Bijl van eFocus. Dit is iets wat ook binnen de aanpak van bureaus zichtbaar wordt. Gert Hans Berghuis, partner Fabrique geeft aan: “Ik zie dat scrum echt is doorgebroken in ons vakgebied. Het is vaak de enige manier om complexe processen te begrijpen en in een proces te vatten. En dat is vaak noodzakelijk om überhaupt op te kunnen leveren binnen een acceptabele termijn.

[Afbeelding: © guukaa – Fotolia.com]

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor