Online13.05.2013

Social storytelling vraagt een andere manier van vertellen


social-storytelling-vraagt-een-andere-ma.jpg
social-storytelling-vraagt-een-andere-ma.jpg

Nu de marketeer het geloof in social heeft gevonden, is het tijd om verder en voorbij de oppervlakkigheden te kijken. Likes zijn leuk en de ‘klik-en-win-actie’ is ondertussen ook wel bekend. De tijd is rijp voor kwalitatieve storytelling via social media om de fan te binden en te boeien. Van ‘kort, snel en focus op bereik’ naar ‘niet-lineair, continue en lange termijn’. Hoe werkt dat?

Storytelling is letterlijk vertaald: het vertellen van een verhaal. “Once upon a time…” met herinneringen aan vroeger, voorlezen en kampvuren. Een verhaal met een duidelijk begin, sprookjesachtige helden en bijbehorende doelen, vol normen en waarden en vaak met een goed en blij einde. Een verhaal dat bindt en boeit. Dat is nu in het sociale tijdperk niet anders. Om voorbij de huidige likes te gaan, moeten ze met een verhaal op de proppen komen, om de fans echt te binden.

Het grootste verschil bij het vertellen van een social media verhaal, is het niet-lineaire karakter. Via social media vertel je op een andere manier. Fans en volgers luisteren daar waar en wanneer het hen uitkomt. De eerste regels trekken misschien de aandacht op Twitter, ze snoepen door op Facebook, lezen verder bij een website, waarna het verhaal eindigt bij een veelzeggend filmpje op YouTube. Het gaat om separate hoofdstukken en paragraven die op zichzelf staan en die in een door de fan gekozen volgorde gelezen worden.

Social storytelling is continu, zonder een vast begin en een einde. Dat vraagt een andere mindset van de merken die zich hier mee bezig houden. Gedurende een langere periode neemt het verhaal het publiek mee in de bijzondere elementen en details van het merk en of de producten. Een overlap is tussen de diverse hoofdstukken en paragraven is niet erg. Herhaling is ook geen ramp. Online kan je er niet van uit gaan dat iedereen alles in een bepaalde volgorde leest. De online doelgroep, die zelf de verhaallijn bepaalt, beseft dit ook.

Social storytelling heeft op korte termijn geen sales doelstellingen. Het gaat om het boeien en binden van de fan en volger. Niet direct om zijn of haar portemonnee, wel om het creëren van een lange termijnrelatie. Bij social storytelling gaat het vooral om de fan zelf. Niet meer om het mogelijke bereik dat via deze fan wordt gecreëerd. Relevante content is bepalend die het fan-zijn verstevigd en bevestigd.

Besef dat het een investering is gedurende meerdere maanden of jaren met opbrengst op de langere termijn. Op korte termijn zal het geen boost in sales opleveren. Er ontstaat wel een meer duurzame betrokkenheid en daarmee loyaliteit bij deze fans. Social storytelling verstevigt het imago.

Bedrijven moeten deze gedachtensprong maken, van sturen op likes, naar het vertellen van een echt en oprecht verhaal. Op die manier wordt er aan een relatie gebouwd die sterker is dan de kortstondige, oppervlakkige sociale relatie die een snelle winactie oplevert. “Once upon a time…” het is nu de tijd voor meer aandacht voor de duurzame sociale relaties met fans.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive