Online05.04.2013

Aanzetten tot meer interactie stimuleert engagement


aanzetten-tot-meer-interactie-stimuleert.jpg
aanzetten-tot-meer-interactie-stimuleert.jpg

Merken die hun klanten aanzetten tot een intensievere interactie, kunnen ook rekenen op een groter engagement van de consument. Zo blijkt uit een onderzoek van Ipsos onder bijna 5.000 gebruikers van social media in 24 landen. De onderzoekers stelden vast dat 52% van de ondervraagden toegeeft door een groter interactief aanbod gestimuleerd te worden zijn engagement met het merk op te drijven. In de leeftijdscategorie onder 35 jaar loopt dat cijfer op tot 55%.

De onderzoekers stellen dat de echte fans van merken een meerwaarde eisen in vergelijking met andere consumenten, onder meer door de organisatie van wedstrijden en het uitwisselen van ideeën rond productlanceringen. De hoogste score werd opgetekend in België, waar 69% toegeeft zich door een interactief aanbod in sociale media meer geëngageerd te voelen. Daarna volgen Canada (63%) en India (62%). De laagste score wordt daarentegen opgetekend in Japan (19%), gevolgd door Zuid-Korea (21%) en Duitsland (38%).

Naast wedstrijden en het uitwisselen van ideeën worden door de consumenten ook kortingen of gratis producten naar voor geschoven als een strategie om het engagement te verhogen. In de Verenigde Staten vormen kortingen of gratis geschenken met een score van 70% zelfs het belangrijkste middel om het engagement te stimuleren. Andere elementen zijn onder meer het aanbieden van grappige of boeiende bijdragen, het plaatsen van interessante content die kan worden gedeeld en het beantwoorden van berichten van de consument.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets