Online07.03.2013

The next step – kansen voor Rituals


the-next-step-kansen-voor-rituals.jpg
the-next-step-kansen-voor-rituals.jpg

Waar gaat het naar toe in retail? Veel winkeliers hebben de afgelopen jaren massaal social media omarmd, online betalen vergemakkelijkt en hun website geschikt gemaakt voor  tablets en smartphones. De komende jaren zal de technologie bij e-commerce vooral leiden tot verdere personalisering en diepere integratie van de offline en online touchpoints. Als verdieping op mijn werk bij Fortress Social Branding heb ik onlangs de NIMA eMarketing opleiding afgerond. Als onderdeel hiervan heb ik de online marketingstrategie van Rituals in toekomstperspectief geplaatst. Hoe kan Rituals als retailer optimaal inspelen op, en profiteren van de ontwikkelingen binnen e-commerce?

Rituals is in 2000 opgericht door een team van toptalenten uit de parfum- en designwereld. Inmiddels heeft het merk meer dan 250 winkels wereldwijd. Daarnaast zijn de producten via de webshop, shops-in-shops in vooraanstaande warenhuizen, in het vliegtuig en in hotels verkrijgbaar. Niet slecht voor een merk waar je geen Tv-commercials of advertenties in bladen van tegen komt. Rituals ziet in social media meer kansen om klanten aan zich te binden in vergelijking met adverteren. Inmiddels worden social media volop gebruikt door Rituals. Zo worden ze ingezet voor het dagelijks informeren van klanten, co-creatie, onderzoek en consumentenservice. En met succes.

Persoonlijke service is king
Van origine is de winkel het hart van Rituals en de beleving in deze winkels is hét onderscheidend vermogen van het merk. De online ‘challenge’ is om met behulp van de authentieke en eenduidige positionering (internationaal) te groeien naar de succesformule waarbij naast ‘bricks’, dezelfde producten in ‘clicks’ verkocht worden. Oftewel, om er voor te zorgen dat de persoonlijke service die geboden wordt in de winkels zo goed mogelijk wordt door vertaald naar de digitale wereld. In de veranderende (retail)markt wordt klantbeleving steeds belangrijker als men zich wilt onderscheiden van de massa. Mijn bevindingen heb ik onderverdeeld naar drie onderdelen; ‘Boeien’, ‘Binden’ en ‘Betrekken’.

Boeien. Het draait voor klanten allang al niet meer enkel en alleen om het product, maar om de totale beleving rondom het merk. Rituals is offline al erg innovatief door jaarlijks 100 nieuwe producten te lanceren. Online kan dit innovatieve karakter worden gesterkt door de kracht van inspirerende en sharable content, gecombineerd met de kracht van Rituals zelf en storytelling. Waar komt een ritueel vandaan, wat is de geschiedenis van dit ritueel, symbolisme en uiteindelijk hoe kun je dit ritueel in je eigen huis kunt ervaren. Door de content, zoals product reviews en achtergrond van rituelen, gemakkelijk toegankelijk te maken op een mobiele app kan deze content naar de winkelvloer worden toegehaald. Een slimme manier om de consument ook in de winkel te boeien.

Binden. De relatie met de klant kan worden versterkt door een loyaliteitsprogramma uit te rollen dat overkoepelend werkt voor de offline en online kanalen. De technologie die het mogelijk maakt om content te personaliseren wordt steeds beter en de toepassingen hierdoor steeds creatiever.  De focus van veel retailers ligt in 2013 steeds minder op het genereren van nieuwe klanten, maar op het versterken en optimaliseren van bestaande klantrelaties. Consumenten stellen steeds hogere eisen aan de aanbiedingen die ze voorbij zien komen. Die moeten het liefst gepersonaliseerd zijn, in de vorm van e-mails, productsuggesties, alerts of updates op sociale media, op de website of op een mobiele app.

Betrekken. Dé consument bestaat niet meer. Klanten worden meer divers en aloude doelgroep segmentaties verdwijnen. Door beter op klantvoorkeuren in te spelen kan de online service van Rituals verbeterd worden. Dat kan niet zonder gedegen kennis van de klant. Weten wat klanten bezighoudt, wat er omgaat in hun hoofd, wat ze aantrekkelijk vinden maar ook waaraan ze zich storen. De rol van een merk verschuift hiermee steeds meer naar die van platform. Steeds vaker zie je brand stores waar een lifestyle wordt verkocht. Consumenten kunnen er producten bekijken en ervaren. Consumenten zijn dus niet langer alleen afnemers, maar op basis van hun (online) feedback worden producten verbeterd en aangepast.

Online klantbeleving voor offline retail
Dat de relatie tussen consument en retailer verandert, staat vast. Een generieke aanpak is echter niet het antwoord voor elk merk of product. Uit mijn NIMA onderzoek naar de situatie analyse van Rituals blijkt het vooral van belang om te zorgen voor de juiste merklading. Consumenten willen steeds meer maatwerk. Ze zijn geïnteresseerd in producten die met hun eigen stijl en smaak vormgegeven kunnen worden. Een persoonlijke benadering hoort hierbij. Internet kan de traditionele (offline) verkoop een belangrijke impuls geven. Zeker wanneer de retailer in staat is de on- en offline kanalen op elkaar af te stemmen; waar een gedegen CRM systeem noodzakelijk is. Het oriëntatie- en zoekproces van de consument is onder invloed van internet veranderd en heeft van de consument een goed geïnformeerde expert gemaakt. Consumenten gaan online op zoek naar een product en het in een fysieke winkel zien, voelen en ervaren. De komende jaren zal de diversiteit aan kanalen waarin klanten hun aankopen doen sterk stijgen. Denk hierbij naast de fysieke winkel en de webshop ook aan mobiele apparaten en social media. Het is voor retailers een uitdaging om klanten via alle kanalen een consistente winkelervaring te bieden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes