Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Mannen en vrouwen organiseren hun relatienetwerken op een uiteenlopende manier en dat fenomeen trekt zich ook door tot de sociale interacties in online games. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan het Santa Fe Institute aan de hand van een analyse van de interacties tussen deelnemers van het online multiplayer game Pardus. De resultaten van het onderzoek laten volgens de onderzoekers duidelijk uitschijnen dat mannen en vrouwen op sociaal gebied verschillende wezens zijn.
“Het is fascinerend dat miljoenen jaren sociale evolutie zich weerspiegelen in een computer-game,” merken de onderzoekers Stefan Thurner en Michael Szell op. “Vele typische verschillen tussen mannen en vrouwen uit de echte wereld zijn ook terug te vinden in online games. Vrouwen blijken veel hechtere netwerken te hebben. Dat betekent niet dat vrouwen meer vrienden hebben of vaker communiceren, maar wel dat ervoor gezorgd wordt dat hun communicatiepartners eveneens een onderlinge interactie hebben.”
“Mannen trekken zich in wezen niet veel aan van de samenstelling van hun vriendenkring,” stippen Thurner en Szell aan. “Mannelijke netwerken zijn meer uitgebreid, maar vrouwen creëren een structuur die kompakter en sociaal veel stabieler is. Vrouwen waken ervoor dat de kern van hun netwerk bewaard blijft. Mannen gaan ook veel minder vlug op een vriendschapsverzoek van een seksegenoot in. Op een vrouwelijk vriendschapsverzoek wordt door de man echter in een recordtempo gereageerd, ook al zijn romantische relaties in Pardus geen doelstelling.”
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024