'Op iedere website moet eigenlijk een telefoonnummer staan'

Vorig artikel Volgend artikel
'Op iedere website moet eigenlijk een telefoonnummer staan'

Iedere homepage zou een telefoonnumer of e-mailadres moeten bevatten, zodat mensen niet onnodig lang hoeven te zoeken om in contact te komen met de organisatie van de site. Dat is de meest gewaardeerde tip op de website Toegang voor Iedereen, een project dat in juni gestart is om het internet voor iedereen toegankelijk te maken. De laatste maanden hebben ook KPN, War Child en HP zich aangemeld bij het initiatief.

Te weinig contrast in het kleurgebruik van een website, een onoverzichtelijke indeling van de pagina’s of te veel en te moeilijk geschreven tekst. Hierdoor ondervinden 4 miljoen Nederlanders regelmatig problemen bij het gebruik van internet. Dat kan natuurlijk niet in een tijd waarin we steeds afhankelijker worden van online informatie. Daarom is Microsoft samen met de Rabobank, Essent, Vodafone, Schiphol Group, wehkamp en communicatiebureau Hemels van der Hart in juni gestart met Toegang voor Iedereen.

We hebben veel positieve reacties ontvangen op ons initiatief’, aldus Gonnie Been, manager sociale innovatie en corporate communicatie van Microsoft Nederland. ‘We zijn dan ook blij dat de nieuwe partners hun steentje bijdragen om het internet toegankelijk te maken voor iedereen. Een site toegankelijk voor mensen met een beperking is uiteindelijk toegankelijker voor iedereen. Dus het is niet alleen vanzelfsprekend, maar ook slim dat wij samen met onze partners het internet toegankelijker maken. Bovendien kan het toch niet zo zijn dat we een kwart van de Nederlandse bevolking uitsluiten? Denk aan doven, laaggeletterden, dyslectici, (kleuren)blinden of slechtzienden, mensen met een verstandelijke beperking, concentratiestoornis of motorische handicap. Voor hen kan technologie juist de deur openen naar een wereld vol mogelijkheden.’

De partners van Toegang voor Iedereen gaan op de volgende wijze de toegankelijkheid van het internet vergroten:

  • Vodafone: Ontwikkelt met een partner een app voor mensen die moeite hebben met spreken. Dat kan zijn in het geval van afasie, na een beroerte of als gevolg van stembandproblemen. Met de app is het mogelijk een set woorden te definiëren, die direct zichtbaar worden als buttons op het scherm en vervolgens worden uitgesproken.
     
  • Rabobank: Werkt aan oplossing om video’s toegankelijk te maken voor doven en slechthorenden.
     
  • Essent: Gaat online community EnergieExpert, een platform voor opinie en debat over actuele energiezaken, zo toegankelijk mogelijk maken.
     
  • Wehkamp.nl: Past op dit moment haar website zo aan dat het echt voor iedereen, dus ook mensen met een functionele beperking, mogelijk is artikelen op wehkamp.nl te vinden en te bestellen.
     
  • Schiphol Group: Heeft de techniek van de sites zo aangepast dat de redactie de komende periode de laatste puntjes op de ‘i’ kan zetten om vrijwel volledig toegankelijk te zijn.
     
  • KPN: Gaat kpn.com geschikt maken, zodat bezoekers met een zelf te installeren textreader de pagina kan laten oplezen. Deze tool staat standaard op de pc van de meeste slechtzienden. Daarnaast wordt bij de vormgeving veel rekening gehouden met optimale leesbaarheid voor alle gebruikers.
     
  • HP: Start vanaf 1 november met het aanpassen van de website www.hpexperience.nl op basis van de adviezen die Microsoft aan haar partners geeft.
     
  • War Child: Houdt bij de vernieuwing van de website nauwlettend rekening met toegankelijkheid.
     
  • Microsoft: Heeft toegankelijkheid als voorwaarde opgenomen in de briefing voor communicatiebureaus.
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies