Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
Waar zullen de zes eerder door mij genoemde digitale trends toe leiden? Breedbandige mobiele Internet toegang, vast mobiel integratie, Voice over IP, spraak-data integratie en mobiel breedband Internet met flat fee prijsstructuren voor enkele euro’s per maand zijn er. Het semantisch net en M2M komen eraan. Het design voor klantinteractie, business, maar ook leren en communiceren worden in hoge mate door social media bepaald.
Profit en non-profit organisaties gaan in de 7×24 uurs digitale economie een permanente struggle tegemoet om fit for purpose te blijven in deze tijd van hypercompetitie en hyperconnectie, verkrappende marges, toenemende (internationale) concurrentie en de dagelijks te beantwoorden vraag waar de business ligt. Wij, vooral kenniswerkers, de supertemps, organiseren ons steeds meer via communities brengen ons aanbod naar de markt via een slimme mix van online en on site dienstverlening. Bedrijven die met open ogen cyber risico’s vergroten door wrakke technologie de markt in te schuiven gaan aangepakt worden, niet alleen formeel maar met name via Reputation, Review, Ranking. Het belang van een gezond internet is te groot.
De Nederlandse overheid wordt in toenemende mate geconfronteerd met legitimatieproblematiek. De overheid begrijpt dat het niet méér informatie heeft dan de markt en bepaalt zich steeds meer tot de totstandkoming van de noodzakelijke maatschappelijk infrastructurele maatregelen (mobiliteit, utiliteit, communicatie, (e-security), zaken die de markt niet tot stand brengt, en heeft daar overigens steeds minder geld voor over. Wetgeving wordt verlegd naar flexibiliteit. De overheid raakt steeds meer in een competentiestrijd met de community van geslaagde burgers verwikkeld en wordt geconfronteerd met een sluipend krimpende machtsbasis. Het Amsterdamse model uit de Gouden eeuw waar het bestuur direct in handen lag van de geslaagde burgers komt terug. De kaders van de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de Staat worden in toenemende mate op de proef gesteld. Dat maakt het monopolie op gebruik van geweld en het ‘wie zal de wachters bewaken’ actueel. Je leest de krant maar.
De neiging met zijn allen voortdurend achter dezelfde bal aan te lopen en het uit eigen belang ‘strategisch negeren van bestaande informatie’ wordt sterker. Weven en waven. Zowel nieuwe combinaties als meer hypes, bewust georganiseerd door ecosystemen van kranten, politiek en andere belanghebbenden. President Eisenhower zei eens: ”Men can’t stand open end situations”. Deze wijze woorden staan lijnrecht tegenover de capaciteiten die we nodig hebben in de aanstormende “risk society”, waarin veiligheid en gezondheid steeds meer jouw probleem is. Daar waar tot nu toe slechts een marketeer en een ondernemer het vermogen moesten hebben om adequaat om te gaan met onzekerheden is deze eigenschap vanaf nu voor iedereen essentieel.
De digitale wereld heeft diepgaande gevolgen voor wetenschap, het onderwijs, de organisatie van het onderwijs en de manier van leren. Nederlandse beleidsmakers, gericht op kort cyclisch resultaat en scoren, laten hier steken vallen. Verdienvermogen en internationale positie staan de komende jaren onder druk.
Het talent om (je) talent te zien, het vermogen projectleider van je eigen carrière te zijn en het vermogen tot doelgerichte samenwerking zijn kerncompetenties. Daarmee verhardt Nederland ook. Voor wie geen aanbod heeft is er geen plaats in de community. Politieke uitdaging van formaat is het om deze piranha economie om te buigen naar een compassionate capitalism. De Amerikaanse vraag what do you do for a living krijgt snel werkelijk inhoud. Solidariteit staat onder druk in deze piranha-economie waarin je persoonlijk moet concurreren met Hongaren, Polen, Chinezen. Het wordt een politieke opgave van formaat daar een antwoord op te blijven geven. Welkom in de risk society!
Wat dit alles betekent voor hoe we ons leven ervaren en voor zingeving? De tijd zal het leren. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het Internet, samen met bijvoorbeeld de gevolgen van nanotechnologie en biotechnologie, als ook het ontwikkelen van een ‘nieuw burgerschap’ de formidabele maatschappelijke en persoonlijke uitdaging vormt voor het eerste kwart van de 21e eeuw. Er bestaan scenario’s waarin de combinatie van deze drie gelijktijdige technologische ontwikkelingen leidt tot een zo grote productiviteitssprong dat structurele deflatie het resultaat is. We zijn van zo’n deflatie overigens in 2012 niet zover af. Wat er dan allemaal macro-economisch zou gaan gebeuren, denkt u eens aan je huis, aan diverse pensioen- en financieringssystemen die met deflatie niet meer werken, is een mooie braincracker voor hoe ‘the connected future’ eruit zou kunnen zien.
Be prepared: de verkiezingen op 12 september 2012 gaan hier over.
Bron: Ondernemen aan de Maas, Rotterdam 2005, p 16-24. Zie ook mijn lectorale rede, oktober 2004, waarin ik de 6 trends in onderlinge samenhang benoem en deze visie geef.
Verder lezen over Digitale trends
Social Media10.10.2023
Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan
Events07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Gaming17.02.2022
Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?
Online04.01.2022
Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?
Technology16.12.2021
Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst
Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppenDC Business13.09.2021
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening
DC Business24.08.2021
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken
Verder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijVerder lezen over Trends
Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022
Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal
DC Business04.04.2022
De leukste kantoortrends van 2022
Automotive13.03.2022