Online19.04.2012

7 seconden


7-seconden.jpg
7-seconden.jpg

De stelling dat meer informatie leidt tot betere beslissingen is door psychologen in vele wetenschappelijke experimenten allang achterhaald. Wellicht durven we niet totaal op onze intuïtie en onze eigen koersmeter te vertrouwen? Ondernemers en top-performers zijn al lang voorbij rekensommen, ‘best practices’ en ‘benchmarking’. Met die benchmarking-insteek waarbij jij jezelf vergelijkt met vergelijkbare bedrijven in jouw markt, en waar je vervolgens je verbeteracties aan ontleent, ben je namelijk een volger en daarmee hoogstens tweede.

Ondernemers kijken veel meer naar ‘next practices’ met social media en internet als een groot reservoir van ideeën voor nieuwe combinaties. De vraag is dan: doen startende ondernemers dat ook?

Mocht je toch voor benchmarking als verbeteringsstrategie kiezen, is er nog een tweede ‘oplet-punt’. Wist je dat vernieuwingen in een bepaalde branche voor het merendeel uit een andere bedrijfstak komen? Benchmarking, kijken hoe de topperformers het in jouw tak van sport doen, is dus niet genoeg. Je kunt jezelf wel in het top 10 lijstje zetten van jouw branche maar de nieuwe concurrentie komt vaak vanuit onverwachte hoek. Als je pech hebt creëer je met die top 10 en die prachtige ‘award’ die je kreeg je eigen blinde vlek en keek je net even de verkeerde kant op toen er op de markt iets belangrijks gebeurde voor je onderneming.

Wat je wil is geen best maar een ‘next practice’: Een voorbeeld? ik denk dat je in pakweg 7 seconden het kernidee van je onderneming helder moet kunnen pitchen. Dat is ook ongeveer de tijd die zoekende internetsurfers aan een website besteden. Als je het goed doet In die 7 seconden verdien je de volgende 30 seconden aandacht. 7 seconden. Jouw nieuwe boodschap in de markt heeft dus een volstrekt heldere ‘interne logica’: wat doe jij voor mij, waarom moet ik dat als klant willen en waarom doe jij het beter dan een ander?
Ervaren ‘Private investors’ vinden in die 7 seconden het antwoord op drie vragen.

1. Snap je wat je wilt?
2. Zie ik het je doen?
3.Is deze business opschaalbaar?

Bedenk daarbij dat jouw gehoor via internet het hele concurrentieveld kent..

Helderheid. Ik ben altijd ook zo jaloers op die journalist die in één zin een heel toneel weet neer te zetten. Heb je bijvoorbeeld bij het begin van een film wel eens geklokt hoeveel informatie je al hebt na 60 seconden? Dat bedoel ik.

Ondernemen begint met communiceren. En dat begint bij de eerste 7 seconden. Heel goed over nadenken dus en veel try-outs bij de start.

Succes!
En nu mijn hamvraag: had ik je in deze column binnen 7 seconden beet?

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding