Dit diagram zag ik zojuist op Facebook voorbij komen. Bron: The Ministry of Humor. Ik vind hem erg grappig, maar hij geeft ook treffend weer hoe er met diverse Social Media omgegaan kan worden.
Met name de scheidslijn tussen zakelijk en privé lijkt te vervagen, getuige het aantal doorgeplaatste Twitterberichten van het niveau van “ik heb weer een muggenbult (inclusief locatie)” en het hoeveelste kopje koffie van de dag. Maar andersom geldt ook, steeds meer mensen voelen zich beperkt in het uiten van privé zaken op Facebook, doordat ze een vriendschapsverzoek van hun baas of collega niet durfden te weigeren.
Maar goed, dit zijn keuzes die wij zelf maken en waar wij -als lezers van DutchCowboys- zelf de voor- en nadelen van kunnen afwegen, omdat wij goed op de hoogte zijn van trends. Wat me zorgen baart is de manier waarop met name jongeren de diverse Social Media gebruiken. Het lijkt alsof velen de consequenties van hun online gedrag niet kunnen of willen inzien. De van taalfouten doorspekte inhoudsloze teksten vliegen je om de oren en het lijkt erop dat het vooral belangrijk is om te klagen over werk of op te scheppen over de hoeveelheid genuttigde alcoholische drank eventueel aangevuld met een beschrijving van het daarop gevolgde gedrag. Ook foto’s worden schaamteloos gedeeld met de gehele wereld zonder er bij stil te staan dat zo’n foto over 10 jaar nog steeds van het internet gehaald kan worden, terwijl de jeugdige van nu dan waarschijnlijk niet meer geconfronteerd wil worden met het beeld van hem/haar in badkledij en wazige blik.
Genoeg gewaarschuwd voor vandaag. Laten we hopen dat mensen in 2012 zich meer bewust worden van de gevaren van internet, zodat we er met z’n allen er enorm van kunnen genieten. Zoals van dit diagram:
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over LinkedIn
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media14.06.2024
Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseVerder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024