Online11.10.2011

Sentiment rond flash deals voornamelijk negatief


sentiment-rond-flash-deals-voornamelijk-.jpg
sentiment-rond-flash-deals-voornamelijk-.jpg

Vandaag was de tweede dag van het Eye for Travel evenement in Amsterdam. Tijdens de tweede sessie namen 4 personen plaats achter de tafel om te spreken over ‘flash sales’. Een veel gehoord onderwerp de afgelopen tijd met in de hoofdrol Groupon. Een van die sprekers was Gregory Linn, Directeur Hotel en Travel Europa bij Groupon.

Er kwamen veel vragen uit de zaal over de werkwijze en soort klanten van Groupon. Een terechte opmerking was dat het meer om marketing gaat, dan om sales. Daar was hij het niet mee eens. Klanten, dus ook uiteindelijk loyale, moeten op een of andere manier voor het eerst in aanraking komen met het bedrijf. Via Groupon zorgen wij voor die eerste ervaring, vervolgens is het aan jullie om hen vast te houden.

Met deze uitspraak werd hij gesteund door Heather Leisman, Vice President bij Jetsetter. ‘Veel hoteliers behandelen klanten van flash deals anders dan ‘normaal’ betalende klanten. Terwijl als je ze gelijk behandelt ze veel sneller geneigd zijn om terug te komen.’ Zowel Heather als Gregory gaf aan dat ze klanten alleen kunnen introduceren bij bijvoorbeeld hotels, maar ze kunnen niet voor een goede ervaring zorgen. Dat is de taak van de hoteliers.

De aanwezige deelnemers uit de reisbranche waren zeer negatief over flash deals en het resultaat daarvan. Het levert volgens hen nauwelijks loyale klanten op en is het niet de gewenste doelgroep. Om maar helemaal niet te spreken over de harde werkwijze van Groupon. Een goed antwoord van Gregory bleef uit.

Kunnen we stellen dat mensen uit de reisbranche nog niet klaar zijn voor flash deals? Of hebben ze gelijk en is het slecht voor merk en kost je meer geld dan het oplevert? De conclusie die uit deze sessie te trekken is, flash deals meer een marketing dan een sales tool is. De klanten komen nauwelijks terug en voor je merk is het geen toegevoegde waarde. We zullen zien hoe flash deals zichzelf gaan ontwikkelen. En zoals de dagvoorzitter mooi afsloot: ‘laten we volgend jaar weer bij elkaar komen, om te kijken wat dan het sentiment is rond flash deals.’