Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Ondanks de grote hoeveelheid aan designweblogs, E-zines en nieuwssites blijft de behoefte aan ‘langzame’ inkt op papier bestaan.
Het tempo op de online kanalen ligt hoog; veel snelle, korte berichtgeving. Alle informatie rondom trends, mode en designnieuws is met één druk op de knop bereikbaar.
Even werd er gedacht dat het einde van het papieren designtijdschrift was aangebroken; veel gedrukte designtijdschriften zagen jaren geleden al de verkoopcijfers teruglopen en richtten zich op de online publicaties. Elke dag alle ins en outs via RSS-feed of iPhone-apps binnen handbereik. En het design is net zo goed (en net zo slecht) als de fysieke publicaties.
Maar online lezen kan niet overal en altijd, sommige publicaties vragen nou eenmaal om inkt op papier. Die wens is opgepikt door een aantal designblogs, die er tot voor kort alleen online waren. Zij brengen hun weblogs nu periodiek uit in drukwerk.
Oneindig veel mogelijkheden voor de ontwerper dus!
Paginagrote foto’s, verschillende mooie papiersoorten, spannende typografische keuzes, experimenteren met inkten en kleuren. Vooral lekker veel ‘functioneel wit’, om typografie en beeld ruimte te geven. En niet te vergeten het ontwerpen van het ‘ritme’ van de informatiestroom. Lange achtergrondartikelen afwisselen met korte rubrieken en columns.
Een tijdschriftontwerp is eigenlijk driedimensionaal. Je kunt het vasthouden, openleggen, doorbladeren en oprollen. Je kunt het bewaren en later teruglezen. En: Wat je ‘like-t’ knip je uit en plak je op de wcdeur! Een fysieke publicatie vraagt veel van je zintuigen. Niet voor niets zijn sommige tijdschriften collectorsitems geworden, zoals het trendsettende musicmagazine RayGun in de jaren ‘90.
En nu is er de opkomst van het ‘papieren blog’. Het altijd veranderende online weblog wordt als het ware stilgezet. Eigenlijk is het papieren blog een soort ‘still’ van de informatiestroom.
I Love Fake magazine is een mode/lifestyle magazine dat in 2005 begon als e-zine.
Onlangs werd in Amsterdam het eerste I Love Fake magazine in print gelanceerd. Deze 350 pagina tellende inspiratiegids op het gebied van mode en kunst komt nu twee keer per jaar uit.
Slanted Magazine is al 15 edities verder. Slanted is een Duits weblog dat dagelijks bericht over internationale trends op het gebied van typografie en design. De papieren editie geeft meer verdieping, ook in aangrenzende creatieve sectoren als kunst, illustratie, fotografie en typedesign.
De nieuwste editie Slanted #15 heeft als thema ‘Experimental’ en toont werk waarin het toeval uitgedaagd wordt. #15 bevat onder andere interviews met Peter Bi’lak, Martin en Thomas Poschauko en Neville Brody. Op de cover is gebruik gemaakt van irisdruk, een druktechniek waarbij verschillende kleuren inkt op de pers gemengd worden. Zodoende is geen enkele cover gelijk aan de andere.
Een prachtig weblog is Mykromag. Een modeblog, de gehele vormgeving in zwart-wit, een mooie combinatie van typografie en modefotografie. Het is opgericht door de Amsterdamse stylist Sony Groo. Binnenkort komt er een boek uit met achtergrondinterviews en modefoto’s van de Jordaanse ontwerper Rad Hourani. Waarschijnlijk in zwarte inkt op wit papier… 😉
Heb jij ook voorbeelden van mooie of minder geslaagde papieren blogs?
(Ontvang je dit artikel ook graag in papieren vorm?
Laat het me weten, dan stuur ik je de speciale ‘Slow Design-versie’ per post!)
Verder lezen over Design
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Lifestyle22.08.2024