Meer tijd nodig voor een online aankoop

Vorig artikel Volgend artikel
Meer tijd nodig voor een online aankoop

Online shoppers doen er relatief lang over om een aankoop te doen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau NetElixir.

Daarbij wordt onder meer opgemerkt dat de tijdsspanne tussen click en conversie op 2 jaar tijd met 12% is toegenomen. Bovendien blijkt meer dan de helft van de consumenten gemiddeld 3,1 keer op zoekreclames te klikken vooraleer tot een aankoop over te gaan. 2 jaar geleden gebeurde een conversie bij 30% van de consumenten na gemiddeld 2,7 clicks. "Sommige online verkopers krijgen de indruk dat hun inspanningen weinig vruchten afwerpen, maar uit het onderzoek van NetElixir blijkt dat shoppers op het internet wel degelijk kopen, maar gewoon langer over dat proces doen," aldus Bizreport.

"Dat heeft volgens de onderzoekers onder meer te maken met de uitgebreidere online onderzoeksmogelijkheden die de kandidaat-koper ter beschikking heeft. Vele shoppers investeren immers langere tijd aan online prijsvergelijkingen, productinformatie en consumentenbesprekingen."

"De consument heeft na de recessie een nieuwe houding aangenomen, waarbij impulsieve click-aankopen grotendeels tot het verleden blijken te behoren," voert Udayan Bose, chief executive van NetElixir, aan. "Dat betekent dat traditionele tactieken en strategieën niet langer voldoende zijn om de steeds meer gesofisticeerde online consument te bereiken. Bovendien moet ook de evaluatie kan campagnes wellicht worden bijgesteld, aangezien de consument anders is gaan reageren op online campagnes." Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies