Internet belangrijk platform bij autoverkoop

Vorig artikel Volgend artikel
Internet belangrijk platform bij autoverkoop

Autokopers bevinden zich tijdens het voorafgaand proces vooral op het internet. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van Autotrader en Polk [PDF]. De onderzoekers voegen er aan toe dat autoproducenten en dealers niet hoeven te twijfelen, internet is voor de geïnteresseerde autokoper het belangrijkste platform bij zijn zoektocht naar nieuwe en gebruikte wagens. Er wordt gewaarschuwd dat de sector dan ook voor een volwaardig en compleet online aanbod moet zorgen.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de Amerikaanse consumenten van het internet gebruik maakt bij de keuze van het model en de dealer. Dat geldt zowel voor nieuwe wagens als voor tweedehands exemplaren. Er wordt aan toegevoegd dat 2 op de 3 consumenten het internet als een uitzonderlijk hulpmiddel bestempelen voor hun aankoopbeslissing. Gemiddeld wordt op het internet 18 tot 19 uur aan onderzoek besteed bij de aankoop van een wagen.

De onderzoekers voegen er aan toe dat het internet 60% vertegenwoordigt van de totale tijd die de consument spendeert aan het onderzoek rond de aankoop van een wagen. "Daarbij wordt er vooral gezocht naar gedetailleerde informatie over de wagen, prijzen, relevante content en productvergelijkingen," wordt er opgemerkt. "Bovendien wil men ook informatie over de voorraad bij de dealers." Er wordt aangestipt dat een website voor 70% van de consumenten het eerste contact vormt met een dealer.

Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies