Online20.07.2010

“IMAX”-formaat komt naar YouTube


imax-formaat-komt-naar-youtube.jpg
imax-formaat-komt-naar-youtube.jpg

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst voor online videofanaten VidCon heeft YouTube begin deze maand een uiterst opmerkelijke nieuwe dienst aangekondigd: de ondersteuning van zogenaamde 4K-video‘s. Dit videoformaat is met 4096×2304 pixels ongeveer vier keer het formaat van een “full-HD” video. Intussen heeft het platform een aantal schitterende video’s in een playlist gezet. Haarscherpe beelden, maar je kunt je hardop afvragen waarom YouTube deze stap heeft genomen.

Natuurlijk, over de kwaliteit zijn de reacties over het algemeen meer dan positief. Maar aan dit nieuwe formaat kleven zoveel nadelen dat het voor de doorsnee gebruiker totaal irrelevant is en zelfs prosumenten er niet veel mee zullen doen in de nabije toekomst.

Laten we alleen al even kijken naar de schermresolutie. Om optimaal te genieten van een 4K-opname, kun je deze het beste terugkijken op een scherm met een minimale doorsnede van 7.5 meter. Een IMAX-theater maakt gebruik van twee 2K-projectoren om een video optimaal te kunnen tonen aan zijn publiek. Naast het feit dat ze behoorlijk kostbaar zijn, zijn ze ook nog eens het formaat van een koelkast. Niet bepaald iets waar de gemiddelde YouTube-bezoeker zijn avondje lurken mee doorbrengt dus.

De camera’s waarmee je deze kwaliteit video’s kunt opnemen zijn duur en nauwelijks te verkrijgen. Voor een body alleen al betaal je al snel tussen de €15.000 en €20.000 euro. Op dit moment zijn er slechts een aantal merken die deze camera’s verkopen, waaronder Red en Dalsa.

Belangrijker is de impact op de gebruikerservaring. Is het voor sommige bezoekers al onmogelijk om de 1080-versie’s van een video goed te kunnen bekijken, blijkt een 4K-variant schier onmogelijk. Op mijn betrekkelijke nieuwe laptop, met 2.4 GHz i5, 6 GB intern geheugen en 1 GB videokaart leek deze video haast een stop-motion. Zelfs na het volledig laten inladen van de video, streamend kijken was duidelijk geen optie.

De introductie van deze nieuwe standaard is dus op vele manieren opvallend, maar waar mijn wenkbrauw nog het meest van fronst is het feit dat ondanks de introductie van nieuwe, bandbreedte-slurpende, standaarden men bij YouTube nog steeds een limiet heeft staan op de tijdsduur van je upload. Videomateriaal langer dan 10, maximaal 11 minuten is vreemd genoeg nog steeds niet toegestaan bij YouTube.

Voor nu is het afwachten welk masterplan er achter de introductie van deze nieuwe standaard zit, aangezien deze nauwelijks voor de dagelijkse gebruiker bedoeld kan zijn geweest.

-866.jpg
-866.jpg

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik