Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
In een aantal gevallen is het internet invloedrijker dan televisie voor het creëren van mond-tot-mond reclame. Dat is de conclusie van een onderzoek van Yahoo.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de beste kanalen voor het opzetten van mond-tot-mond reclame afkomstig zijn uit de sociale netwerken. Die dragen volgens de onderzoekers een onevenredig hoog percentage van activiteit rond mond-tot-mond reclame. Radha Subramanyam, vice-president van Yahoo, benadrukt daarbij dat de meeste marketeers ervan overtuigd zijn dat internet een impact kan hebben op mond-tot-mond reclame, maar dat vertaalt zich volgens haar niet in een evenredige verdeling van de budgetten voor televisie en internet.
“Niemand twijfelt eraan dat mond-aan-mond reclame een invloed heeft op de verkoop,” aldus het magazine Online Media Daily. “Veel mensen praten met elkaar over de content die ze online hebben gevonden, maar driekwart van die conversaties gebeuren offline. Slechts 7% van alle mond-aan-mond reclame gebeurt online, maar daarentegen voert 38% van de consumenten merk-conversaties – zowel online als offline – op basis van informatie van het internet. Het gaat volgens Yahoo dan ook om een populatie van ongeveer 74 miljoen mensen. Op het gebied van mond-aan-mond reclame heeft het internet duidelijk aan belangrijkheid gewonnen, terwijl de impact van televisie en gedrukte media gelijk is gebleven.”
De onderzoekers voegen er aan toe dat online mond-tot-mond reclame vooral geschikt lijkt voor een aantal specifieke sectoren zoals de financiële industrie en de autosector, maar veel minder voor gezondheidszorg en lichaamsverzorging. Uit de studie moet blijken dat het internet bij de financiële industrie een impact van 17% heeft, terwijl televisie slechts een score haalt van 8%. De groeiende impact van het internet op mond-aan-mond reclame wordt volgens de onderzoekers vooral gedragen door de millennials, die inmiddels de volwassen leeftijd bereiken en beginnen na te denken over aankopen. Het is echter ook de eerste generatie die letterlijk met het internet is opgegroeid.
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Verder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Verder lezen over Yahoo
Cybercrime14.12.2023
Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit
Search06.04.2021
Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers
Service sluit deuren op Star Wars DaySearch29.10.2020
Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?
Eco-vriendelijke zoekmachineTech in Asia20.11.2019
Yahoo! Japan en Line gaan fuseren
Online18.10.2019
Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?
Social Media14.08.2019
Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.
Nieuws10.01.2017
Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon
CEO Marissa Mayer treedt afCybercrime23.09.2016