Internet belangrijk voor mond-tot-mond reclame

Vorig artikel Volgend artikel
Internet belangrijk voor mond-tot-mond reclame

In een aantal gevallen is het internet invloedrijker dan televisie voor het creëren van mond-tot-mond reclame. Dat is de conclusie van een onderzoek van Yahoo.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de beste kanalen voor het opzetten van mond-tot-mond reclame afkomstig zijn uit de sociale netwerken. Die dragen volgens de onderzoekers een onevenredig hoog percentage van activiteit rond mond-tot-mond reclame. Radha Subramanyam, vice-president van Yahoo, benadrukt daarbij dat de meeste marketeers ervan overtuigd zijn dat internet een impact kan hebben op mond-tot-mond reclame, maar dat vertaalt zich volgens haar niet in een evenredige verdeling van de budgetten voor televisie en internet.

"Niemand twijfelt eraan dat mond-aan-mond reclame een invloed heeft op de verkoop," aldus het magazine Online Media Daily. "Veel mensen praten met elkaar over de content die ze online hebben gevonden, maar driekwart van die conversaties gebeuren offline. Slechts 7% van alle mond-aan-mond reclame gebeurt online, maar daarentegen voert 38% van de consumenten merk-conversaties - zowel online als offline - op basis van informatie van het internet. Het gaat volgens Yahoo dan ook om een populatie van ongeveer 74 miljoen mensen. Op het gebied van mond-aan-mond reclame heeft het internet duidelijk aan belangrijkheid gewonnen, terwijl de impact van televisie en gedrukte media gelijk is gebleven."

De onderzoekers voegen er aan toe dat online mond-tot-mond reclame vooral geschikt lijkt voor een aantal specifieke sectoren zoals de financiële industrie en de autosector, maar veel minder voor gezondheidszorg en lichaamsverzorging. Uit de studie moet blijken dat het internet bij de financiële industrie een impact van 17% heeft, terwijl televisie slechts een score haalt van 8%. De groeiende impact van het internet op mond-aan-mond reclame wordt volgens de onderzoekers vooral gedragen door de millennials, die inmiddels de volwassen leeftijd bereiken en beginnen na te denken over aankopen. Het is echter ook de eerste generatie die letterlijk met het internet is opgegroeid.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies