Online28.09.2009

Culios start netwerksite voor bewust koken


culios-start-netwerksite-voor-bewust-kok.jpg
culios-start-netwerksite-voor-bewust-kok.jpg

Kan verantwoord eten ook lekker en gezellig zijn? Of is het dan meteen serieus en met opgeheven vinger? Culios denkt de juiste combinatie gevonden te hebben met een nieuw online netwerk bedoeld voor iedereen die bewust en met plezier kookt.

De site biedt speciaal voor Culios ontwikkelde recepten, winkeltips, aanbiedingen en gerichte suggesties op basis van je eigen persoonlijke profiel. Met de website wil Culios het gebruikers makkelijk maken gevarieerd en verantwoord te eten, in de juiste hoeveelheden en slim ingekocht. De recepten zijn overzichtelijk en worden in hoeveelheden precies aangepast aan de gezinssamenstelling, Zo kunnen huishoudens gemakkelijk meewerken aan het terugdringen van de voedselverspilling.

Daarnaast is ook een rol weggelegd voor het uitwisselen en becommentariëren van recepten en kunnen gebruikers met behulp van de agenda en planningsfunctie bijhouden (en laten zien) wat ze eten en gegeten hebben. Ook kunnen mensen via de site contact met elkaar leggen om gezamenlijk te eten of te koken.
 
Culios mikt, naar eigen zeggen, “specifiek op die mensen die waarde hechten aan goed en gezellig eten, en daarbij graag geïnspireerd willen worden of anderen willen inspireren…

Verspilling en aanbiedingen
Een van de zaken die Culios met de site beoogt aan te pakken is het probleem van voedselverspilling. Jaarlijks wordt in Nederland ruim drie miljoen ton voedsel verspild. De consument veroorzaakt ongeveer de helft van deze verspilling. Om verspilling van voedsel tegen te gaan biedt Culios de helpende hand om op maat te kopen en te koken. Dit door gerechten af te stemmen op de samenstelling van het huishouden. Ook boodschappen doen wordt gemakkelijker doordat de boodschappen worden ingedeeld in groepen als groente en fruit, vlees, en zuivel, waarbij de precieze hoeveelheid wordt getoond. Hierdoor kun je makkelijker ‘op maat kopen’. Daarnaast geeft de website actuele aanbiedingen van supermarkten uit de buurt weer, waardoor gebruikers prijsbewust kunnen inkopen.

Ofschoon recepten een belangrijk onderdeel uitmaken van de site, vormen ze niet de hoofdmoot. Het is juist de combinatie van recepten uitwisselen, op je eigen profiel aangepaste suggesties voor variatie en inkooptips, goede boodschappenlijstjes en handige planning en agendafuncties, die de site anders maken dan het bestaande aanbod. Bij mij rijst dan altijd de vraag wie er in ’s hemelsnaam geïnteresseerd is in wat ik de afgelopen week allemaal gegeten heb (los van of ik dat wel wil vertellen, als het de hele week onverantwoorde snacks waren…). Maar er wordt wel gekkere persoonlijke informatie gedeeld op het internet.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.