Sunday Times proefmodel voor kranten

Vorig artikel Volgend artikel
Sunday Times proefmodel voor kranten

De Britse zondagskrant Sunday Times wordt het proefmodel van Rupert Murdoch's betalende internetmodel.

In november komt News Corp, de eigenaar van o.a. de Wall Street Journal, The Sun en The Times, met een aparte nieuwssite Sundaytimes.co.uk. Het is nog niet duidelijk of die toegankelijk wordt via een abonnementsmodel of dat elk bezoek apart zal worden afgerekend.

De plannen maken deel uit van de totale ommekeer die Murdoch gisteren aankondigde in de manier waarop hij nieuws beschikbaar wil maken. ‘De tijd van gratis nieuws op internet is voorbij,' zei Rupert Murdoch, die wil dat lezers voor al zijn nieuwssites gaan betalen. Hij voegde daar aan toe dat tegen juni 2010 al de sites van zijn uitgeversconcern betalend zouden zijn.

The Sunday Times is een belangrijke speler onder de Britse zondagskranten, met een oplage van meer dan 1 miljoen stuks per week. Vorig jaar ging de krant voor het eerst in de rode cijfers.

Murdoch zou ook zijn marketinginspanningen om betalende bezoekers te lokken verdubbelen. Hij maakt daatvoor 13,5 miljoen Britse Pond vrij, vergeleken met 7 miljoen Pond dit jaar. Hoewel Murdoch's zet binnen de mediawereld met argusogen wordt bekeken lijkt het er op dat Murdoch snel navolging krijgt. Ook ThomsonReuters en Le Figaro maakten ondertussen bekend dat hun online content (gedeeltelijk) betalend wordt. [Bron: Belgiancowboys.be/Guardian]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies