Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Discovery Channel presenteerde deze week naar eigen zeggen ‘de grootste studie naar de Europese man ooit’. Voor dit onderzoek dat de naam ‘SPECIES’ meekreeg interviewde Discovery Channel 12.000 mannen in 15 Europese landen over alle aspecten van het ‘man zijn’. In Nederland werden aanvullend nog 5.000 mannen uit het Discovery panel ondervraagt.
Het onderzoek maakt labels als ‘metroseksueel’ en ‘alfa man’ overbodig, en concludeert dat de man het anno 2008 moeilijker heeft dan ooit om zijn rol te bepalen. Voor het eerst in de geschiedenis is er geen overeenstemming over wat mannelijkheid precies inhoudt. Mannen zijn daarom naarstig op zoek naar hun identiteit en zoeken een balans tussen hun moderne en traditionele rol. Ze zetten hierbij hun unieke mix van eigenschappen in om zo positie te bepalen in een maatschappij van gelijkheid tussen man en vrouw.
De vier sleutelbegrippen die geïdentificeerd zijn, bieden de mogelijkheid jonge mannen in vier typologieën in te delen:
- ‘Het Draait om Mij’ (gemiddeld 26%), jonge mannen die zichzelf boven relaties stellen en minder gericht zijn op familie – meest voorkomend in Duitsland (48%) en in Nederland (43%).
- De ‘Onder Druk staande Kostwinner’ (gemiddeld 26%), een traditionele man met een conservatieve kijk op zijn rol in het gezin en de maatschappij – meest voorkomend in Roemenie (72%).
- ‘Modern en Onder Controle’ (gemiddeld 34%), die een moderne kijk heeft op rolpatronen tussen man en vrouw en in staat is verschillende verplichtingen na te komen – meest voorkomend in Zweden (57%) en in Frankrijk (42%).
- ‘Niet Bindend’ (gemiddeld 14%), jonge mannen die per dag leven en serieuze verplichtingen en verantwoordelijkheden vermijden.
De druk op de man in de 21e eeuw is groot. Ondanks dat hij hierdoor niet in staat van crisis verkeert, zorgt het laveren tussen zijn verschillende rollen ervoor dat er spanning ontstaat op bepaalde onderdelen van zijn leven. Economische omstandigheden zorgen ervoor dat het moeilijk is om een baan te krijgen en te behouden. Maatschappelijke veranderingen zorgen ervoor dat van mannen verlangd wordt dat ze zowel kostwinner als verzorger van hun gezin zijn. Culturele veranderingen tot slot, zorgen ervoor dat mannen zich verplicht voelen nog harder de succesvolle levenstijl na te streven die de maatschappij ze voorschotelt.
Nederlandse man heeft meeste weerstand tegen ‘settelen’
Mannen zijn vaak ver in de dertig als ze de traditionele mijlpaal van het volwassen worden passeren, zoals het kopen van een huis of het krijgen van een kind. De gemiddelde leeftijd waarop een man trouwt is opgelopen tot 30 jaar. In Nederland steunen mannen financieel het langst op hun ouders van alle mannen in Europa. Voor hen is het bezitten van een eigen huis relatief onbelangrijk vergeleken met andere Europese mannen. Voorts staat het zorgen voor vrouw en kind onder aan de prioriteitenlijst, vergeleken met andere mannen in Europa.
Relaties waren nog nooit zo complex door gelijkheid man en vrouw
Toch ervaart de Nederlandse man gelijkheid als een hoog goed. Voor sommige mannen heeft dit een significatie verbetering in hun seksleven tot gevolg. Voor andere mannen daarentegen, zorgt de seksuele gelijkheid ervoor dat ze zelfbewuster worden en gaan twijfelen aan hun prestaties. Vooral omdat vrouwen minder bang zijn meer te vragen, te klagen en zelfs kritiek te geven.
Kinderwens onder Nederlandse mannen het laagst van alle landen in Europa
Jonge mannen stellen het uit vader te worden omdat ze naast de praktische, financiële kant – in tegenstelling tot hun eigen vaders – meer betrokken willen zijn bij ouderschap. Ondanks dat besef, investeren ze van alle elementen in hun leven, het minste tijd in hun gezin.
Ondanks dat imago alles is, geen cosmetica voor Nederlandse man
Jonge mannen besteden tegenwoordig meer tijd en geld aan hun uiterlijk dan voorheen.
Zij zijn zich ervan bewust dat hun imago een positieve weerslag heeft op hun leven. Ondanks het feit dat de verkoop van mannen cosmetica in Europa is gestegen, geeft driekwart van de Nederlandse man aan geen verzorgingsproducten te gebruiken.
Desondanks is gezondheid voor hem het belangrijkst van alle mannen in Europa. Hij zal dit echter nooit toegeven, want ijdelheid is not done. Als er al iets duidelijk is over mannelijkheid, is het wel dat het te maken heeft met een stoer en nonchalant imago. Om te voorkomen dat ze ‘verwijfd’ overkomen, geven mannen er de voorkeur aan in mannelijke termen over hun gezondheid te spreken. Zij gaan naar de sportschool of dokter om zeker te stellen dat ze gezond genoeg zijn om voor hun gezin te zorgen.
Zelf onderzoeken?
Mannen die benieuwd zijn tot welke groep zij behoren, of vrouwen die hun vriend graag nader willen onderzoeken kunnen op DiscoverySpecies.com een test doen en meer toelichting op het onderzoek en de diverse mantypen en mindsets vinden.
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Verder lezen over Trends
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Online26.11.2024
Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023