Online13.09.2008

Man is complexer dan vrouw, blijkt uit groot mannenonderzoek


man-is-complexer-dan-vrouw-blijkt-uit-gr.jpg
man-is-complexer-dan-vrouw-blijkt-uit-gr.jpg

Discovery Channel presenteerde deze week naar eigen zeggen ‘de grootste studie naar de Europese man ooit’. Voor dit onderzoek dat de naam ‘SPECIES’ meekreeg interviewde Discovery Channel 12.000 mannen in 15 Europese landen over alle aspecten van het ‘man zijn’. In Nederland werden aanvullend nog 5.000 mannen uit het Discovery panel ondervraagt.

Het onderzoek maakt labels als ‘metroseksueel’ en ‘alfa man’ overbodig, en concludeert dat de man het anno 2008 moeilijker heeft dan ooit om zijn rol te bepalen. Voor het eerst in de geschiedenis is er geen overeenstemming over wat mannelijkheid precies inhoudt. Mannen zijn daarom naarstig op zoek naar hun identiteit en zoeken een balans tussen hun moderne en traditionele rol. Ze zetten hierbij hun unieke mix van eigenschappen in om zo positie te bepalen in een maatschappij van gelijkheid tussen man en vrouw.

De vier sleutelbegrippen die geïdentificeerd zijn, bieden de mogelijkheid jonge mannen in vier typologieën in te delen:

  • Het Draait om Mij’ (gemiddeld 26%), jonge mannen die zichzelf boven relaties stellen en minder gericht zijn op familie – meest voorkomend in Duitsland (48%) en in Nederland (43%).
  • De ‘Onder Druk staande Kostwinner’ (gemiddeld 26%), een traditionele man met een conservatieve kijk op zijn rol in het gezin en de maatschappij – meest voorkomend in Roemenie (72%).
  • Modern en Onder Controle’ (gemiddeld 34%), die een moderne kijk heeft op rolpatronen tussen man en vrouw en in staat is verschillende verplichtingen na te komen – meest voorkomend in Zweden (57%) en in Frankrijk (42%).
  • Niet Bindend’ (gemiddeld 14%), jonge mannen die per dag leven en serieuze verplichtingen en verantwoordelijkheden vermijden.

De druk op de man in de 21e eeuw is groot. Ondanks dat hij hierdoor niet in staat van crisis verkeert, zorgt het laveren tussen zijn verschillende rollen ervoor dat er spanning ontstaat op bepaalde onderdelen van zijn leven. Economische omstandigheden zorgen ervoor dat het moeilijk is om een baan te krijgen en te behouden. Maatschappelijke veranderingen zorgen ervoor dat van mannen verlangd wordt dat ze zowel kostwinner als verzorger van hun gezin zijn. Culturele veranderingen tot slot, zorgen ervoor dat mannen zich verplicht voelen nog harder de succesvolle levenstijl na te streven die de maatschappij ze voorschotelt.

Nederlandse man heeft meeste weerstand tegen ‘settelen’
Mannen zijn vaak ver in de dertig als ze de traditionele mijlpaal van het volwassen worden passeren, zoals het kopen van een huis of het krijgen van een kind. De gemiddelde leeftijd waarop een man trouwt is opgelopen tot 30 jaar. In Nederland steunen mannen financieel het langst op hun ouders van alle mannen in Europa. Voor hen is het bezitten van een eigen huis relatief onbelangrijk vergeleken met andere Europese mannen. Voorts staat het zorgen voor vrouw en kind onder aan de prioriteitenlijst, vergeleken met andere mannen in Europa.    

Relaties waren nog nooit zo complex door gelijkheid man en vrouw
Toch ervaart de Nederlandse man gelijkheid als een hoog goed. Voor sommige mannen heeft dit een significatie verbetering in hun seksleven tot gevolg. Voor andere mannen daarentegen, zorgt de seksuele gelijkheid ervoor dat ze zelfbewuster worden en gaan twijfelen aan hun prestaties. Vooral omdat vrouwen minder bang zijn meer te vragen, te klagen en zelfs kritiek te geven.

Kinderwens onder Nederlandse mannen het laagst van alle landen in Europa
Jonge mannen stellen het uit vader te worden omdat ze naast de praktische, financiële kant – in tegenstelling tot hun eigen vaders – meer betrokken willen zijn bij ouderschap. Ondanks dat besef, investeren ze van alle elementen in hun leven, het minste tijd in hun gezin.

Ondanks dat imago alles is, geen cosmetica voor Nederlandse man
Jonge mannen besteden tegenwoordig meer tijd en geld aan hun uiterlijk dan voorheen.
Zij zijn zich ervan bewust dat hun imago een positieve weerslag heeft op hun leven. Ondanks het feit dat de verkoop van mannen cosmetica in Europa is gestegen, geeft driekwart van de Nederlandse man aan geen verzorgingsproducten te gebruiken.

Desondanks is gezondheid voor hem het belangrijkst van alle mannen in Europa. Hij zal dit echter nooit toegeven, want ijdelheid is not done. Als er al iets duidelijk is over mannelijkheid, is het wel dat het te maken heeft met een stoer en nonchalant imago. Om te voorkomen dat ze ‘verwijfd’ overkomen, geven mannen er de voorkeur aan in mannelijke termen over hun gezondheid te spreken. Zij gaan naar de sportschool of dokter om zeker te stellen dat ze gezond genoeg zijn om voor hun gezin te zorgen.

Zelf onderzoeken?
Mannen die benieuwd zijn tot welke groep zij behoren, of vrouwen die hun vriend graag nader willen onderzoeken kunnen op DiscoverySpecies.com een test doen en meer toelichting op het onderzoek en de diverse mantypen en mindsets vinden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Verder lezen over Trends

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023