Online22.08.2008

Maximaal 3 miljoen voor oprichters GeenStijl?


maximaal-3-miljoen-voor-oprichters-geens.jpg
maximaal-3-miljoen-voor-oprichters-geens.jpg

Afgelopen week werd bekend dat De Telegraaf het populaire weblog GeenStijl heeft overgenomen. Er wordt uiteraard in verschillende media druk gespeculeerd over de overnamesom.

Volgens 925 hebben ‘doorgaans goed geinformeerde bronnen’ laten weten hoe de deal in elkaar steekt. Daaruit zou blijken dat de oprichters van Geenstijl minder dan 3 miljoen euro verdiend hebben.

Al in 2005 nam TMG een belang van 40% in Nieuwsmedia BV, het moederbedrijf van GeenStijl, Dumpert, Gamert en NieuwNieuws. In ruil daarvoor investeerde TMG zo’n 7 ton in NieuwsMedia, dat met dit geld kon uitgroeien tot een zelfstandige onderneming met een volwaardige redactie, techniek en verkoopteams.

Er werd een klein bedragje betaald aan grootaandeelhouders prof. Hoxha en Fleischbaum, vooral als waardering voor het getoonde initiatief en de inzet bij de start van het bedrijf.

Tevens werd vastgelegd dat TMG een optie op de resterende aandelen kreeg, waarbij de prijs voor de resterende 60% als volgt werd bepaald: 60% van de winst van 2007 x multiplier van ongeveer 12. (TMG streeft naar multipliers tussen de 10 en 14 afhankelijk van met name de winstgevendheid van het over te nemen bedrijf.) De omzet van NieuwsMedia BV bedroeg in 2007 minder dan 2 miljoen euro met volgens onze informatie ‘een kleine winst’. Bij 10 procent winst, oftewel 2 ton, en de door TMG betaalde winstmultiplier van 12 is het maximale bedrag voor de resterende aandelen minder dan 1.5 miljoen euro.

GeenStijl-voorman Weesie zegt in een reactie: “Leuk verhaal, alleen kloppen je bronnen niet. Over exacte getallen doe ik geen mededelingen, maar ik kan je vertellen dat met een ROS van 40% het een lachertje zou zijn wanneer we de resterende aandelen voor het door jou gesuggereerde bedrag zouden hebben verkocht… Bovendien gaat de multiplier niet alleen over 2007, maar eveneens over het boekjaar 2008.

Bij een geschatte winst van 4 ton in het boekjaar 2008 is de opbrengst voor de oprichters onder de 3 miljoen euro, een overnamebedrag dat door een direct betrokkene bij de overeenkomst wordt bevestigd als ‘het maximale bedrag’.

Daarmee is de totale waarde van Nieuwsmedia BV bepaald op minder dan 5 miljoen Euro. In ons genre pixeltikkers een prachtig bedrag, maar het is geen eBay/Marktplaats-deal.

Bron: 925people.nl

Verder lezen over Geenstijl

GeenStijl start #Defember voor de privacy

Gisteren startte GeenStijl een actie voor de privacy onder de naam #Defember in reactie op de huidige kabinetsplannen om de bevoegdheden van de Nederlandse geheime diensten te vergroten. GeenStijl roept iedereen op om in...

Cybercrime04.12.2013

GeenStijl start #Defember voor de privacy

Dominique Weesie uitgeroepen tot Blogger van het Decennium

Geenstijl-oprichter Dominique Weesie is uitgeroepen tot Blogger van het Decennium. De prijs werd uitgereikt door de Stichting Dutch Bloggies in de Haagse popzaal Paard van Troje.Weesie wordt door de jury van de Dutch Blo...

Media27.01.2011

Dominique Weesie uitgeroepen tot Blogger van het Decennium

PowNed bij Pauw & Witteman

Presentator Rutger Castricum en de oprichter van GeenStijl -Dominique Weesie- waren op vrijdag 9 januari 2009 te gast in TV-programma Pauw & Witteman. Uitleg en motivatie van hun TV-plannen ligt enerzijds in het feit d...

Media09.01.2009

PowNed bij Pauw & Witteman

De Geenstijl Zeitgeist van 2008

Vorig jaar zag de Geenstijl Zeitgeist er al wat anders uit dan de meeste lijstjes, en ook dit jaar is dat weer het geval."We gaan u niet vervelen met uitgesplitste meuk zoals de collega's van Google. Ook geen percentages...

Online17.12.2008

De Geenstijl Zeitgeist van 2008

925people.nl: GeenStijl voor de upperclass?

Gisteren is het nieuwe initiatief van Jort Kelder, Ronald van de Laar en Michiel Frackers gelanceerd: 925people.nl. De website richt zich op “hoogopgeleide, hardwerkende mannen. Pakkendragers, professionals; kortom, ca...

Online04.06.2008

925people.nl: GeenStijl voor de upperclass?

MerelRoze aan kop bij Dutch Bloggies

Meest Populaire Weblogwww.dutchbloggies.nlMerelrozewww.dutchbloggies.nl

Media25.02.2008

MerelRoze aan kop bij Dutch Bloggies

Op vakantie met ‘ramp reizen’ ?

Op de website van GeenStijl viel mijn oog op een opvallende banner voor "Ramp Reizen". In eerste instantie dacht ik aan een grap van de bloggers zelf, of misschien een inzending voor hun fauteau-contest. Maar na een klik...

Advertising25.01.2008

Op vakantie met ‘ramp reizen’ ?

Publiceren gestolen privébeelden wordt strafbaar!

Minister van Justitie Hirsch Ballin heeft, na Kamervragen van de SP, laten weten dat het verspreiden van gestolen privébeelden van particulieren strafbaar wordt, bedrijven waren al beschermd. Hij zal de wetswijziging in...

Online17.12.2007

Publiceren gestolen privébeelden wordt strafbaar!

Verder lezen over Telegraaf

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Op 15 augustus 2013 kondigt de grote baas van het Telegraaf Concern (TGM) - Cees van Steijn - aan dat Hyves tot het einde van het jaar de tijd heeft om te bewijzen dat ze winst kunnen maken. Deze spierballen taal van een...

Media03.11.2013

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

De oprichting van *bliep is mogelijk gemaakt via het investeringsfonds van TMG, met als gevolg dat het dus eigendom werd van TMG. Maar na een succesvolle start willen ze verder groeien, de plannen sluiten echter niet aan...

Mobile02.01.2013

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

De Telegraaf lanceert als een van de eerste uitgevers een gratis applicatie voor Windows 8. De app draait op tablets, laptops en pc's. De app is afgestemd op de volledig nieuwe gebruikersinterface van Windows 8 die voor...

Technology27.10.2012

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

Social Media case: De Telegraaf Boycot

Afgelopen vrijdag werd de Telegraaf frontaal aangevallen via het sociale medium Twitter.De krant had de vliegramp overlevende Ruben in het ziekenhuis aan de telefoon gehad, en vervolgens de inhoud van het gesprek gepubli...

Social Media18.05.2010

Social Media case: De Telegraaf Boycot

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Telegraaf Media Nederland heeft een zeer prestigieuze, internationale prijs gewonnen. De MarketingSherpa Email Award wordt 16 maart a.s. in Miami uitgereikt aan Edouard Leeuwenburg, Manager van Telegraaf E-mail Marketing...

E-mail26.02.2009

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

2009 en Telegraaf Media Nederland riepen in de maand januari ondernemers en bedrijven op om plannen voor productintroducties en – innovaties in te zenden. De beste inzender gaat geholpen worden bij het lanceren van het...

Online14.02.2009

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

Papieren krant op je mobiel

De Telegraaf komt vandaag met een bijzondere gratis applicatie voor op je mobiel, "de papieren krant". Nu heb ik papieren kranten op internet al nooit begrepen, laat staan een papieren krant op je mobieltje. Tweede wat i...

Mobile05.02.2009

Papieren krant op je mobiel

Project 2009 officieel van start

Het jaar 2009 is door de Europese Commissie uitgeroepen tot het jaar van Creativiteit en Innovatie. Bureau 2009 en Telegraaf Media Nederland hebben een diepgeworteld geloof dat creativiteit en innovatie onontbeerlijk zij...

Online09.01.2009

Project 2009 officieel van start