Online31.07.2008

Online Ambush Marketing


online-ambush-marketing.jpg
online-ambush-marketing.jpg

Written by: Stef de Jong

Dat marketing nog steeds de fantastische verpakking is die het uiteindelijke kado mooier maakt dan het vaak is, blijkt door de komst van internet dagelijks. Buzzmarketing, Web 2.0, Email Marketing, Search Engine Marketing, Word of Mouth Marketing, Online Reputation Management, Guerilla Marketing en Viral Marketing, zomaar een aantal online marketing keywords. De laatste tijd kom ik echter ook de term Ambush Marketing steeds vaker tegen. Daarin wordt zowel nationaal als internationaal Heineken als lichtend voorbeeld genoemd.

Ambush Marketing

Ambush Marketing is in de theorie een offline marketing tool. Het wordt op Wikipedia omschreven als; Ambush marketing is the name given by an event proprietor to any marketing campaign which takes place around the event but does not involve payment of a sponsorship fee to the event. Om het lichtende voorbeeld van Heineken er dan toch maar bij te pakken:

Nederlandse klanten van Heineken bier kregen tijdens Euro 2008 de welbekende groene ‘Trom-pet’. Iedereen die het stadion in probeerde te komen met de groene hoed op, werd gevraagd deze af te zetten en achter te laten. Dit omdat de hoeden onderdeel waren van een Ambush Marketing campagne. Heinekens concurrent Carlsberg was de officiele sponsor van Euro 2008 en betaalde ruim 13,3 miljoen euro voor de exclusieve rechten. Een aantal TV close-ups van fans die de Heineken Trom-pet dragen zouden de productiekosten direct compenseren.

We kunnen in het kort stellen dat Ambush Marketing inhoud dat je zonder te betalen je doelgroep aanspreekt op het moment dat ze hier het meest voor open staan.

Hoe pas je dit toe in je online marketingmix?

Ambush marketing is een fantastische tool om te gebruiken tijdens grote breed gedragen evenementen als de olympische spelen en grote voetbaltoernooien. Maar hoe zet je deze krachtige tool gestructureerd in als er online geen grote breed gedragen events zijn? De online marketeer denkt direct aan online communities als Hyves en MySpace, weblogs, forums en social bookmarksites als Digg.com.

Door structureel reacties te plaatsen op website en daarbij links naar relevante pagina’s op je eigen website start je je eigen online Ambush Marketing campagne. Bij hoog gerelateerde berichten op veel gelezen berichten kun je je website bezoek al snel laten toenemen met 1000+ bezoekers.

Veel gelezen en besproken berichten gaan helaas 9 van de 10 keer niet over jouw dienst of product. Echter kun je je mening, inclusief URL naar je eigen site altijd plaatsen. Het aantal kliks op deze link neemt toe zodra de content op de landingspagina relevanter is. Om te kunnen reageren en een hoog relevante link te plaatsen naar je site start je simpelweg je eigen kleine weblog op je website. Hier post je in vervolgens je reactie over het betreffende bericht inclusief een verwijzing naar een positieve ervaring die je zelf in je branche of bedrijf hebt meegemaakt. Door op meerdere berichten te reageren zul je meer bezoekers trekken. Vooral voor gespecialiseerde bedrijven die opereren in een niche markt is dit een goedkope manier om free publicity te genereren.

Dit lijkt een intensieve manier om ‘gratis’ bezoekers op je site te krijgen. Gelukkig zijn er veel manieren om te monitoren of er voor jou bedrijf relevante posting of bookmarks gemaakt worden. Installeer een RSS-reader en laad de feeds van de belangrijkste blogs uit jou branche hierin, gebruik Google Blogsearch op belangrijke keywords of meld u aan bij een online knipseldienst. Maar het simpelweg bijhouden van de belangrijkste weblogs is al een eerste stap in de juiste richting!

Via brandmerck.nl

Verder lezen over Heineken

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek

Heb je de nieuwste reclame van Heineken al gezien? De internationale campagne draait helemaal om het leven na corona. Hoewel dat iets te voorbarig was, neemt het bedrijf wel een duidelijk standpunt in. 'The night is youn...

Advertising14.07.2021

Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
​Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten

In menig vacaturetekst staat wel iets over de welbekende vrijdagmiddag borrel. Even de werkweek met zijn allen afsluiten. Bij sommige bedrijven worden wekelijks de successen gevierd en vaak teruggeblikt op de ergernissen...

Nieuws11.03.2020

​Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten

ook voor de bedrijfsresultaten
“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”

Een jaar geleden maakte Amsterdam kennis met een online besteldienst als geen ander: Heineken NOW, waarmee je in no time ijskoud bier, fris en snacks in huis haalt. De service heeft inmiddels meer dan 30.000 geregistreer...

Online07.06.2019

“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”

KLM scoort een Grand SpinAward

Tijdens wederom een uitverkochte SpinAwards Night hebben gisteren in totaal 34 winnaars een felbegeerde ring in ontvangst mogen nemen. De meest prestigieuze ring, de Grand SpinAward, werd in de wacht gesleept door KLM Ro...

Marketing21.04.2017

KLM scoort een Grand SpinAward

En 33 andere winnaars!
Groot succes voor Heineken Bakery: check the aftermovie

Brood gebakken met het unieke Heineken A-gist: tussen 18 en 22 maart heb je het kunnen proeven in de unieke Heineken Bakery aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Het zogenaamde A-gist dat Heineken gebruikt in het brouwen van...

Nieuws29.03.2017

Groot succes voor Heineken Bakery: check the aftermovie

sponsored story
Het eerste alcoholvrije biertje van Heineken

Heineken introduceert vandaag haar eerste alcoholvrije bier: Heineken 0.0. Een biertje dat nu alleen beschikbaar is in Nederland, maar dat uiteraard wereldwijd uitgerold zal worden. Het heeft ruim 2 jaar brouwen en proe...

Coffee corner03.03.2017

Het eerste alcoholvrije biertje van Heineken

Heineken 0.0