05.06.2008
Online

Geen verantwoordelijkheid voor website

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

Ruim driekwart van de senior marketing managers in de UK en in de VS zijn niet betrokken bij het beheer van hun website. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd gehouden in opdracht van SDL Tridion onder 100 senior marketing managers en 100 senior IT managers in de VS en de UK.

In de UK is maar liefst 88% van de senior marketing managers niet betrokken bij het beheer van hun website. In de VS ligt dat percentage op 67%. Uit de gedetailleerde online interviews met 200 marketing en IT professionals, blijkt dat de webcommunicatie binnen bedrijven met meer dan 500 medewerkers in de US en UK grotendeels wordt overgelaten aan IT en junior marketingcommunicatie medewerkers.

Uit het onderzoek blijkt verder dat IT en Marketing medewerkers niet op de hoogte zijn van het aantal mensen dat werkt aan de website van hun organisatie. IT managers leggen het gemiddelde aantal op 47 en marketing op 56. Ook is voor velen onduidelijk bij wie de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het online kanaal ligt.

Uit een klein vragenrondje onder Nederlandse en Belgische IT en marketing managers blijkt dat ook in de Benelux de verantwoordelijkheid voor de websites bij veel bedrijven is verdeeld over meerdere afdelingen. Behalve marketing en IT worden ook Customer Service medewerkers, ontwerpers, HR en Finance genoemd als betrokken afdelingen.

Rob Bode, Sales Director SDL Tridion Nederland: “Wij zien ook in Nederland een zekere mate van versnippering terug bij de bedrijven die wij bezoeken. Wat betreft het online kanaal, is het niet altijd even duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. Wel zien wij in tegenstelling tot de US en UK onderzoeksresultaten een duidelijke toename van de betrokkenheid van marketing bij de websites. En zeker onder onze klanten wordt zeer veel waarde gehecht aan het online kanaal.”

Share this post