Tribal IM en AdLantic bieden mogelijkheden om meetbaarheid campagnes te vergroten
Steeds meer organisaties gebruiken internet om hun producten en diensten te promoten. Succescriteria bij dergelijke campagnes zijn veelal gebaseerd op websitestatistieken zoals bezoekersaantallen, online aankopen en inschrijvingen voor nieuwsbrieven. Bedrijven gaan hier echter voorbij aan ‘verborgen’ resultaten die minstens zo belangrijk zijn bij het bepalen van de winstgevendheid van online campagnes. Deze conclusie staat in het rapport ‘Internetmarketing: een kwestie van meten?’ Het rapport is opgesteld naar aanleiding van onderzoek door Tribal Internet Marketing en AdLantic Online Advertising.
Omdat op websitestatistieken gebaseerde doelstellingen direct meetbaar zijn, wordt online marketing sterk beoordeeld op deze punten. Effecten met betrekking tot offline aankopen, merkbekendheid en mond-tot-mondreclame worden echter niet meegenomen in de beoordeling van online campagnes. Deze zachte effecten zijn moeilijker meetbaar en worden daardoor vaak buiten beschouwing gelaten.
“Om de winstgevendheid van internetmarketingcampagnes nauwkeurig te kunnen beoordelen, is het van essentieel belang dat bedrijven nader onderzoek doen naar de ‘verborgen’ effecten van campagnes”, zegt Jan Beekwilder, commercieel directeur bij Tribal Internet Marketing. “Hiermee krijgen bedrijven meer inzicht in behaalde resultaten en zijn campagnes beter aan te passen aan de doelstellingen.”
Voor organisaties die meer zicht willen krijgen op de effecten van hun internetmarketingcampagnes, geven Tribal en AdLantic vijf manieren om de resultaten van deze campagnes beter te kunnen onderzoeken: