Online16.03.2008

Explosieve groei van het digitale universum


explosieve-groei-van-het-digitale-univer.jpg
explosieve-groei-van-het-digitale-univer.jpg

De hoeveelheid digitale informatie is veel groter dan verwacht door explosieve toename van digitale camera’s, digitale televisie, surveillance camera’s en sociale netwerksites

EMC, wereldwijd marktleider in informatie-infrastructuuroplossingen, presenteerde deze week de resultaten van het IDC onderzoek naar de omvang van het digitale universum: alle digitale informatie die wereldwijd wordt geproduceerd en gekopieerd. Uit de resultaten blijkt dat de hoeveelheid digitale informatie in 2007 10% hoger uitvalt dan in eerder onderzoek is voorspeld. Enkele opvallende resultaten zijn:

– De totale omvang van het digitale universum bedroeg in 2007 281 miljard gigabytes (281 exabytes).
– Met een toename van 60% per jaar groeit de totale hoeveelheid digitale informatie sneller dan verwacht tot ruim 1.8 zettabytes (1800 exabytes) in 2011.
– De ‘digital shadow’, alle digitale informatie die over iemand wordt geproduceerd en verzameld, is nu groter dan alle informatie die iemand zelf bewust produceert.  

De enorme groei van het digitale universum wordt voor een groot deel veroorzaakt door de explosieve groei van het aantal digitale camera’s, digitale surveillance camera’s, digitale televisies, de populariteit van sociale netwerksites, het groeiende aantal internetaansluitingen in opkomende economieën, de adoptie van RFID technologie en de groei van enorme datacenters. In 2007 kwam de totale hoeveelheid aan digitale informatie neer op een gemiddelde van bijna 45 gigabytes per hoofd van de bevolking. 

Twee nieuwe termen die in het onderzoek worden geïntroduceerd zijn de digital footprint en de digital shadow. De footprint is de geschiedenis die iemand achterlaat in het digitale universum door bijvoorbeeld het gebruik van e-mail, digitale camera’s en participaties in sociale netwerksites. De helft van deze footprint wordt echter niet actief door iemand geproduceerd. Deze zogenaamde ‘digital shadow’ bestaat uit de informatie die over je wordt verzameld. Bijvoorbeeld door video opnames tijdens het pinnen, je zoekgeschiedenis op internet en adressen op mailinglists. De digital shadow is inmiddels groter dan de totale hoeveelheid aan informatie die iemand bewust produceert.     

“Zolang de gemiddelde digital footprint blijft groeien, neemt ook de verantwoordelijkheid van organisaties op het gebied van het garanderen van privacy, bescherming, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de informatie toe,” aldus Frans Rahms Country Manager van EMC Nederland.”85% van de informatie wordt immers beheerd door organisaties. De consument verwacht dat organisaties hun informatie adequaat beheren en beschermen. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven en de overheid om aan wet- en regelgeving te voldoen en risico’s rondom informatielekken aan te pakken.”

Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden op: www.emc.com/digital_universe